60 روز سرنوشت ساز برای خودروسازان

خودروسازان کمتر از 60 روز فرصت دارند تا از ابتدای دی ماه بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی یعنی مرحله سوم طرح استانداردهای 85 گانه خودرویی را اجرایی نمایند.

60 روز سرنوشت ساز برای خودروسازان

به گزارش خبرنگاران، اسفند ماه سال گذشته بود که سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد استانداردهای خودرویی از 55 به 85 مورد اطلاع داد و اظهار داشت که براساس تفاهم نامه ای بین این سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت، ارتقای این استانداردها از نظر تعداد و کیفیت مطرح شده است؛ موضوعی که براساس مصوبه شورای سیاست گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، رییس سازمان ملی استاندارد، خودروسازان و قطعه سازان در دستور کار نهاده شد.

براساس زمان بندی انجام شده باید تا ابتدای دی ماه سال گذشته 61 مورد استاندارد خودرویی اجرایی می شد و پس از آن تا ابتدای تیر ماه سال 1397 دو مورد به 61 استاندارد قبلی اضافه شد و در نهایت با اضافه شدن 22 مورد استاندارد خودرویی دیگر تا دی ماه سال 1397، تعداد استانداردهای اجباری خودروهای سواری به 85 مورد افزایش می یابد.

طبق قانون، هر استانداردی که تدوین و اعلام می گردد برای اجرای آن باید مهلت زمان مشخصی به واحد فراوریی مربوطه داده گردد، قانون گذار اعلام نموده این فرصت زمانی نباید کمتر از سه ماه باشد و تنها مربوط به صنعت خودروسازی هم نیست چرا که باید فراورینماینده این فرصت را به منظور تغییر وضعیت در اختیار داشته باشد و با توجه به این که صنعت خودروسازی به دلیل پیچیدگی احتیاجمند مهلت زمانی بیشتری است، بنابراین فرصت ارائه شده توسط شورای سیاست گذاری خودرو تا ابتدای دی ماه سال 1397 و در سه مرحله زمانی معین شد.

براساس تصمیمی که در شورای سیاست گذاری خودرو با حضور وزیر وقت صنعت، معدن، تجارت، خودروسازان، قطعه سازان و رییس سازمان ملی استاندارد ایران اتخاذ شد، موارد اولیه تدوین شده در خصوص استانداردهای خودرویی که باید در موعد زمانی نزدیک تری اجرایی شوند، استانداردهای ساده تری به شمار می آمدند تا خودروسازان بتوانند از عهده اجرای آن برآیند اما هرچه به اجرای استانداردهایی که احتیاج است تا ابتدای دی ماه سال 1397 اجرایی شوند، نزدیک می شویم شرایط برای خودروسازان سخت تر خواهد شد.

باید اظهار داشت که در اروپا افزایش استانداردهای خودرویی در سال 2016 و در ایران نیز در سال 2017 الزام آور شده است و اگر خودروسازی نتواند افزایش استانداردهای خودرویی را به 85 مورد را در دستور کار قرار دهد با توقف خط فراوری محصول مربوطه روبرو می گردد.

فاز اول؛ توقف فراوری 25 خودروی سواری و سنگین جاده ای

با اجرای فاز اول استانداردهای جدید اجباری خودرو از اول دی ماه 1396، فراوری 25 خودروی سواری و سنگین جاده ای از جمله خودروهای MVM 315 سدان، MVM 550، تیگو 5، سایپا 131 و سایپا 132 دوگانه سوز، سایپا 141 بنزینی و دوگانه سوز، آریو 1500 سی سی، پژو پارس با موتور XUM، وانت تک کابین و دو کابین مزدا بنزینی و دوگانه سوز، وانت کارا 1700(بنزینی و دوگانه سوز)، آسا B 50F، لیفان 620، لیفان X50، لیفان X60، جک و J5 هیوندای I10 از دستور کار خودروسازان خارج شد.

علاوه بر خودروهای سواری اعلام شده، خودروهای سنگین کشنده نیمه تریلر آکسور مدل 1843 LS، کامیون فاقد اتاق بار دانگ فنگ مدل K1051S، کشنده نیمه تیریلر اسکانیا مدل R440LA، کشنده نیمه تریلر اسکانیا مدل R460LA، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA 4250، کشنده نیمه تریلر FAW مدل J6-CA4180 و اتوبوس بین شهری درسا با موتور اسکانیا dc 13107 خودروهای سنگینی هستند که از ابتدای آذر ماه سال گذشته براساس مصوبه مربوط به توقف خط فراوری خودروهای غیراستاندارد با توقف خط فراوری روبرو شده اند.

فاز دوم؛ خط فراوری هیچ خودرویی متوقف نشد

اما در مرحله دوم اجرای استانداردهای 85 گانه خودرویی، خط فراوری هیچ خودرویی متوقف نشد و سه خودروی جدید نیز مجوز ورود به بازار دریافت کردند و علاوه بر این، سه خودروی سیتروئن، وانت آمیکو و FAW مجوز ورود به بازار ایران را دریافت کردند و توانستند استانداردهای 85گانه را پاس نمایند.

2 ماه تا سررسید بزرگترین پروژه استاندارد خودرویی

نکته قابل اشاره این که صرفا در مورد خودروهای فراوری داخلی که از قبل خط فراوری آن ها وجود داشته، زمان بندی سه مرحله ای مدنظر نهاده شده است که در مرحله دوم هیچ یک از این خودروها با توقف خط فراوری روبرو نشدند هر چند که در مرحله اول 25 خودرو با توقف خط فراوری روبرو شدند. اما خودروهای وارداتی و خودروهای جدید فراوریی موظف به رعایت استانداردهای 85 گانه از همان ابتدای دی ماه سال گذشته (1396) هستند.

در عین حال پس از تصمیم سازمان ملی استاندارد ایران مبنی بر تحقق استانداردهای 85 گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه سال 1397، اعتراضات مختلفی در ارتباط با برخی از این استانداردها مطرح شد مبنی بر این که مواردی از استانداردهای 85 گانه حتی در اروپا نیز اجباری نیست. مسئله ای که موجب شد نیره پیروزبخت - رئیس سازمان ملی استاندارد ایران - در اولین واکنش خود اعلام کند که این سازمان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاکید دارد و براساس مصوبه شورای سیاست گذاری خودرو، تمامی واردنمایندگان و فراورینمایندگان موظف به اجرای استانداردهای مذکور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد هستند.

در نهایت باید منتظر ماند و دید که چه سرنوشتی در انتظار استانداردهای 85 گانه خودرویی تا ابتدای دی ماه امسال به عنوان فاز سوم اجرای این استانداردها خواهد بود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "60 روز سرنوشت ساز برای خودروسازان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "60 روز سرنوشت ساز برای خودروسازان"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید