سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز افتتاح شد

به گزارش مجله سرگرمی، استاندار آذربایجان شرقی گفت: کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشمزمینه ای را برای مرور ظرفیت های فرهنگی، علمی و تاریخی تبریز فراهم آورده است.

سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز افتتاح شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مجید خدابخش در آیین افتتاح سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم، گفت: حیات بشر وابسته به فرهنگ، علم، میراث معنوی و اندیشه است و تبریز در سال 2018 پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی است که این رویداد زمینه ای را برای را برای مرور ظرفیت های فرهنگی، علمی و تاریخی آذربایجان و تبریز فراهم ساخت.

استاندار آذربایجان شرقی؛ ادامه داد: جاده ابریشم که دنیا شرق را به غرب متصل ساخته است امروز در دروازه ارتباطی دنیای شرق و غرب میزبان پژوهشگران باستان شناسی و حفاظت از میراث فرهنگی است، دروازه ای که محل تعامل و تبادل فرهنگ، آیین و آدابی بوده که بر حیات بشری تاثیر بسزایی داشته است.

خدابخش توضیح داد: تبریز همیشه به عنوان شهر اولین ها مطرح بوده بطوریکه 195 سال قبل اولین چاپخانه را در خود دایر ساخت و به سبب آن زمینه انتشار اولین نشریه، برپایی نخستین گام های هنر نمایشی، سینما و قدم های نخست نابینایان را در فراگیری دانش فراهم ساخت.

اودر ادامه با اشاره به اینکه تبریز به عنوان پایتخت در دوره ایلخانی ستون های بزرگترین دانشگاه دنیا اسلامی را بنا نهاده است گفت: دانشگاه ربع رشیدی مرجعی برای تعامل افکار دانشجویان ایرانی و خارجی بود که برای فراگیری دانش به این سرزمین مراجعه می کردند.

خدابخش با اشاره به اینکه در دوره ایلخانی، تبریز به عنوان یکی از مکاتب مهم معماری محسوب می شد، اظهار کرد: تبریز علی رغم زلزله های متعددی که در طول تاریخ متحمل شده در این دوره جزو مکاتب های مهم معماری محسوب می شد که به دنبال آن مکتب غنی معماری و دانش معماران نقاط مختلف دنیا را غنایت بخشیده است.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به صادرات محصولات فراوریکنندگان استان به اقصی نقاط کشور، بر غنایت استان از ظرفیت های مردمی و مالی تاکید نمود و گفت: در سالی که گذشت شاهد صادراتی بالغ بر 2 میلیارد و 400 میلیون دلار از محصولات فراوری شده توسط بخش خصوصی بودیم که به بیش از 60 کشور دنیا صادر شد.

او در ادامه ضمن تقدیر از اداره کل میراث فرهنگی و متولیان احیاء کاروانسرای یام، اظهار کرد: این محل یکی از دستاوردهای بزرگ تبریز 2018 است که با همت و کوشش بخش خصوصی و همکاری میراث فرهنگی استان احیا و به ظرفیتی بزرگ در حوزه گردشگری تبدیل شده است.

خدابخش در انتها با بیان اینکه برگزاری این کنفرانس بین المللی فرصتی مغتنم برای معرفی فرهنگ و تاریخ تبریز در دنیا است، ادامه داد: برگزاری این کنفرانس فرصتی را برای آنالیز ظرفیت های غنی این کهن شهر ایجاد کرد تا گواهی بر تاثیر بسزای ایران و تبریز بر تبادل فرهنگ و تکامل افکار بشری باشد.

جاده ابریشم جهتی برای انتقال افکار، اندیشه ها و ادیان

بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در این مراسم گفت: جاده ابریشم تنها راهی برای مبادلات تجاری و مالی نبوده است، بلکه در این جهت افکار، اندیشه ها و ادیان نیز در جوامع انسانی و آبادی های تاثیر می گذاشتند.

دبیر اجرایی کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت راه ابریشم با اشاره به این نکته که یکی از طرح های پژوهش امسال پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، موضوع صنعت بومی ابریشم در ایران بود، درباره توزیع این صنعت از نظر جغرافیایی در ایران گفت: نوار ساحلی دریای مازندران محل فراوری ابریشم و فعالیت های نوغانداری بود و ابریشم کشی در نواحی خراسان انجام می شد.

او اضافه نمود: ابریشم برای رنگرزی به استان قم ارسال می شد و فراوری محصولات و بافته ها در سطح وسیعی درمراکز شهری و روستایی از کاشان تا تبریز وجود داشت.

عمرانی با اشاره به راهی که با طولی بیش از هشت هزار کیلومتر بیشتر از دو هزار سال شرق را به غرب مرتبط می کرد، گفت: در این جهت ابریشم سبک ترین و گران ترین کالای تجاری نبود چرا که ادویه، سنگ های قیمتی، جواهرات و بسیاری کالاهای دیگر در جهت مبادله می شدند، به همین دلیل نام هایی همچون راه ادویه، راه پوست و یا راه ابریشم و جاده بزرگ خراسان هم به این جهت اطلاق می شد.

او اظهار کرد: در طول تاریخ منطقه شمال غرب ایران و به ویژه تبریز در زمینه این گونه مبادلات پیشتاز بوده و شناسایی ده ها کاروانسرا از دوره ایلخانی و صوفی حاکی از اهمیت تجارت در این منطقه هستند. به گفته وی، این زمینه جغرافیای تاریخی باعث شده که بازار تاریخی تبریز با قدمتی بیش از دو هزار سال و تحمل فراز و فرودها بسیار و حوادث طبیعی و انسانی همچنان قد افراشته باقی مانده و در سال 1389 در فهرست آثار دنیای به ثبت برسد.

او اضافه نمود: تبریز سالانه پذیرای تعداد بیشماری گردشگران داخلی و خارجی است که به طور حتم در انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی 2018 نقش اصلی را به عهده داشته است.

او گفت: پرداختن به راه ابریشم سخن از خاطره هزاره ها ارتباط جوامع بشری منازعات و مصالحه ها در امتداد شرق و غرب دنیا بوده که در این کنفرانس دانشمندان و اساتید به گوشه هایی از زوایای پنهان آن اشاره خواهند کرد.

نقش موثر برگزاری رویدادهای بین المللی با موضوع جاده ابریشم در راستای بازیابی و احیای نقش کلیدی تبریز در آن

مرتضی آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: برگزاری رویدادهای بین المللی با موضوع جاده ابریشم نقش بسیار موثری در احیای این جهت تاریخی و تاکید بر صندلی تاریخی و ارزشمند تبریز و استان در آن ایفا می نماید.

آبدار با بیان اینکه رویداد تبریز 2018فرصتی مغتنم را برای نگرشی ژرف به تاریخ کهن تبریز و آذربایجان و معرفی آن به دنیایان فراهم آورده، ادامه داد: با توجه به اینکه تبریز و آذربایجان در شاهراه ابریشم، مرکزی مهم برای تبادل فرهنگ و سنن دنیایان بوده و هست لذا، برگزاری این کنفرانس شواهد حیات جاده ابریشم را به واسطه کاروانسراهایی همچون یام بار دیگر در معرض دید عموم قرار داده است.

او ادامه داد: وجود ده ها کاروانسرا برای اتراق مسافران، مساجد، حمام و مسافرخانه های بسیار که آثار آنها از میانه، قره چمن و اوجان تا باسمنج، تبریز، مرند و جلفا به وضوح قابل مشاهده است، به روشنی بر ما تعیین می سازد که چرا تبریز و آذربایجان می بایست میزبان این رویداد معظم بین المللی می شد.

آبدار اظهار کرد: تمام اهتمام سازمان میراث فرهنگی بر این امر نهاده شده است تا هویت تبریز به عنوان شهر کلیدی در جهت جاده ابریشم احیا شود و به همین دلیل پیش از این رویداد با رایزنی ها و جلسات انجام شده توسط اداره کل میراث فرهنگی استان، تبریز به عنوان مرکز مطالعات جاده ابریشم از سوی آژانس همکاری های بین المللی ژاپن برگزیده و دوره های آموزشی ارزشمندی نیز در این راستا برگزار گردید که در ادامه آن به این رویداد بزرگ بین المللی رسیده ایم و امیدواریم حضور برگزیدگان و صاحبنظران باستان شناسی و مرمت از کشورهای جاده ابریشم بتواند یاریگر ما در نیل به اهداف مان باشد.

آبدار در انتها با اشاره به اینکه رویداد تبریز 2018فرصتی مغتنم برای تحول اساسی در نگرش گردشگری استان و تبریز ایجاد نموده است، اظهار کرد: با توجه به فرصت هایی که رویداد تبریز 2018برای استان ایجاد نموده است دستاوردهای مهمی در حوزه گردشگری در این راستا به دست آمده است که از جمله آنها میتوان به افزایش 17درصدی گردشگران ورودی خارجی، افزایش 42درصدی گردشگران ورودی داخلی و همچنین افزایش 65درصدی اقامت ها در هتل های استان اشاره نمود.

در این مراسم همچنین دبیران علمی کنفرانس از کشورهای اتریش، چین و ایران گزارش هایی درباره موضوع هایی که در نشست های تخصصی کنفرانس مورد بحث نهاده شد، ارایه کردند.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: میراث آریا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 38824

به "سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز افتتاح شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین کنفرانس بین المللی باستان شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم در تبریز افتتاح شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید