خبرنگاران احیای دریاچه ارومیه تحقق یکی از بزرگترین وعده های دولت تدبیر و امید است

به گزارش مجله سرگرمی، تهران - خبرنگاران - معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: احیای دریاچه ارومیه تحقق یکی از بزرگترین وعده های دولت تدبیر و امید است که به میعادگاهی برای دانشمندان خارجی تبدیل شده است.

خبرنگاران احیای دریاچه ارومیه تحقق یکی از بزرگترین وعده های دولت تدبیر و امید است

به گزارش خبرنگاران، عیسی کلانتری روز یکشنبه در نشست خبری اضافه کرد: سال جاری آخرین سال اجرای پروژه های مهندسی و سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه است، اقداماتی که از سال 1392 آغاز شده بود که بهمن و دی ماه سال جاری به طور کامل به بهره برداری می رسند.

وی گفت: احیای دریاچه ارومیه شاید تنها پروژه ای در جهان باشد که یک دریاچه مرده را دوباره به جهت زندگی بازگرداند که طبق برنامه تا سال 1406 دریاچه به تراز اکولوژیک خود و شاید هم بیشتر خواهد رسید.

کلانتری با اشاره به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه از سال 1392 گفت: در مدت 6 ماه برنامه ریزی ها انجام و کارهای عملیاتی آغاز شد. البته در ابتدا مهندس مشاور کاربردی در این زمینه نداشتیم از این رو به ناچار دست به دامن دانشگاه ها شدیم که بر این اساس کنسرسیوم دانشگاهی کشور با موضوع دانشگاه صنعتی شریف و عضویت 13 دانشگاه برتر کشور تشکیل شد که با کوشش آنها مطالعات در 6 ماه اول کار انجام شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه شاید اولین برنامه ریزی جامع کشور باشد، اضافه کرد: کارها تقریبا طبق زمان بندی پیش رفت البته حدود یک سال و نیم از زمان بندی عقب بودیم که علت آنهم عدم همکاری مسوولان استانی بود در حالی که مردم همکاری بسیار خوبی با ما داشتند، اگر مسوولان همکاری می کردند یک سال و نیم جلوتر بودیم.

تشکر از رییس جمهوری و سازمان برنامه بودجه

کلانتری با تشکر از رییس جمهوری و سازمان برنامه بودجه گفت: اوج هزینه های ما مصادف شد با تحریم های ظالمانه اما سازمان برنامه بودجه نهایت همکاری را با ستاد احیا انجام داد البته حمایت رییس جمهوری بسیار یاری کرد.

وی گفت: سمن هایی که در سال های 91 و 92 برای احیای دریاچه کوشش می کردند به عنوان امنیت ملی محبوس شده بودند، در فرایند اجرا بسیار یاری کردند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بعد از کوشش و برنامه ریزی بسیار، سال جاری عملیات مهندسی احیا تمام می گردد، همچنین بودجه ای که سال جاری خواسته بودیم به دستور رییس جمهوری محقق شد همچنین بیش از هزار میلیارد تومان اعتبار به جامانده هزینه عملیات اجرایی نیز تخصیص یافته است.

وی به افتتاح پروژه زاب اشاره نمود و گفت: 34 کیلومتر از 36 کیلومتر تونل زاب به خاتمه رسیده و دو کیلومتر به جامانده نیز یک تا دو ماه آینده تمام می گردد.

کلانتری درباره آینده ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: سال آینده که دولت فعلی به کار خود خاتمه می دهد، پیش بینی کردیم تا مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه تشکیل گردد تا به تدریج جایگزین ستاد احیای دریاچه ارومیه گردد. مسئولیت این مرکز باسازمان حفاظت محیط زیست خواهد بود و پس ازان مدیریت حفظ دریاچه به عهده این مرکز است.

وی گفت: از مجلس قبلی تشکر می کنیم که لایحه حفاظت از تالاب ها را تصویب کرد که براساس این لایحه تامین حقابه تالاب ها تعیین شده و مقرر شد وزارت نیرو آن را تامین کند، بیش از 70 تالاب عظیم و نسبتا عظیم داریم که تا یک سال گذشته هیچ گونه حقابه ای به آن ها تعلق نمی گرفت و وزارت نیرو خود را مقید به تامین آن نمی کرد و فقط با سیلاب سیراب می شدند اما بعد از تصویب این قانون سازمان حفاظت محیط زیست حقابه 38 تالاب را تعیین و به وزارت نیرو اظهار داشت و این وزارتخانه سال گذشته برای اولین بار حقابه تالاب ها را به رسمیت شناخت که امیدواریم تا خاتمه دولت حقابه تمام تالاب ها متوسط به بالا تامین گردد.

کلانتری تاکید نمود: براساس این قانون اگر سالی با خشک سالی یا کمبود آب روبرو شویم سازمان ها و وزارتخانه های مرتبط حق ندارند حقابه تالاب را کم نمایند و ان رابه بخش شرب یا کشاورزی اختصاص دهند. خوشبختانه با اقدامات اجرا شده تالاب ها دارند سر و سامان می گیرند و دیگر قربانی کمبود آب نخواهند شد.

وی درباره اینکه سئوال می گردد، احیای دریاچه ارومیه به علت بارندگی بوده است، گفت: قطعا اگر آب نباشد دریاچه ای احیا نخواهد شد اما این باران در سال های گذشته نیز بوده ولی سالانه 40 سانتی متر از آب دریاچه کم می شد بنابراین به این نتیجه می رسیم که با اقدامات اجرا شده آب موجود در حوضه و باران به دریاچه رسیده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 11 هزار میلیارد تومان در بخش های مختلف احیای دریاچه ارومیه هزینه شده که از این میزان کمتر از 50 میلیارد تومان یعنی کمتر از نیم درصد به بخش برنامه ریزی و نظارت تخصیص داده شده است.

کلانتری با اشاره به تاثیر تحریم ها در فرایند احیای دریاچه ارومیه گفت: تحریم ها باعث شد درآمد کشور زیر و رو گردد اما با وجود کاهش درآمدهای نفتی رئیس جمهوری نسبت به تامین اعتبار مورد احتیاج برای احیای دریاچه تاکید داشت همچنین سازمان برنامه و بودجه نیز همکاری خوبی با ستاد داشت از این رو سبب شد که عملیات سازه ای احیا متوقف نگردد.

وی ادامه داد: با توجه به تبخیر بالای آب در دریاچه ارومیه اگر اقدامات احیاء و تثبیت صورت نمی گرفت گرد و غبارهای نمکی شهر تبریز را فرا می گرفت به طوری که در سال 94 بخش زیادی از مردم این شهر دچار فشار خون بالا شدند بنابراین قطعا ادامه این فرایند کار با اهمیتی بود که باید تحت هر شرایطی انجام می شد. دریاچه ارومیه حدود 13 میلیارد تن نمک دارد یعنی به ازای هر انسان بر روی کره زمین دو تن نمک در دریاچه موجود است که اگر خشک می شد غبار نمکی مردم منطقه را آواره می کرد حتی طوری شده بود که زنبورهای عسل سال 95 نتوانستند هیچ فعالیتی داشته باشند درحالی که اگر زنبور عسل در یک منطقه چند سال فعالیت نکند کشاورزی آن بخش از بین می رود.

کلانتری تاکید نمود: این مساله برای رئیس جمهوری روشن شده بود بنابراین کوشش کرد تا اعتبار ستاد احیا به هیچ عنوان کم نگردد زیرا اگر دریاچه احیا نمی شد جا به جایی شهر تبریز بیش از صدها میلیارد تومان هزینه به همراه داشت.

تصمیم ادامه ساخت سدهای نیمه کاره بعد از 1407

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: قرار بود سدهای جدید در حوضه آبخیز دریاچه ارومیه ساخته نگردد و آب اضافه سدهای موجود به سوی دریاچه رها سازی گردد از این رو بعضی از سدها که بالای 50 درصد پیشرفت داشتند مانند سد نازلو و باراندوزچای نیمه تمام رها شد چون اجازه ساخت به آن ها را ندادیم.

کلانتری اضافه کرد: اواخر سال جاری یک میلیارد متر مکعب آب جدید وارد دریاچه ارومیه می گردد و از سال 1407 که تراز اکولوژیک دریاچه به حد نصاب خواهد رسید، می توان 400 تا 500 میلیون متر مکعب از حقابه دریاچه را کاهش و به امور دیگر اختصاص داد، ان زمان باید آنالیز گردد که آیا سدهای نیمه کاره تمام بشوند یا همچنان باقی بمانند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در فرایند احیای دریاچه ارومیه با مردم منطقه مسئله ای نداشتیم اما با مسئولان استانی بسیار مشکل داشتیم در دو سال اول با ستاد حداقل همکاری را داشتند از این رو وقت بسیاری صرف توجیه این مسئولان شد. مثلا در حوضه آبریز دریاچه چغندر قند که محصولی بسیار آب بر است کشت می کردند و آن را برای تبدیل شدن به قند به اصفهان حمل می کردند در حالی که این کار هیچ گونه توجیه مالی نداشت و یک سیاست غلطی بود که دنبال می شد مثلا 400 هزار تن چغندر قند با صرف آبی به میزان سد سیلوه مصرف می شد در حالی که در نهایت پنج میلیون دلار ضرر به همراه داشت.

کلانتری ادامه داد: بسیار کوشش کردیم تا مسئولان استانی را مجاب به متوقف کردن کشت چغندرقند کنیم تا بالاخره مسئولان با ستاد همسو شدند.

معاون رئیس جمهوری درباره اینکه آیا اشتباهی در فرایند احیا نداشتید؟ گفت: قطعا هر کاری اشتباهاتی به همراه دارد مثلا در ابتدای برنامه ریزی ها تصمیم گرفته بودیم که 50 هزار هکتار از اراضی کشاورزی که از زرینه رود آب دریافت می کردند به صورت نه کاشت انجام گردد و خسارت آن به کشاورزان پرداخت گردد اما بعدها تعیین شد که اگر 10 درصد در مصرف آب صرفه جویی گردد دیگر احتیاجی به اجرای این طرح نیست بنابراین هر لحظه و هر جا که اشتباهی داشتیم حتما درصدد اصلاح آن برآمدیم.

احداث جاده میانگذر جدید

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تصمیم گرفته بودیم که جاده میانگذر دومی برای دریاچه احداث کنیم این پل باید سه سال پیش اجرا می شد اما به علت کمبود بودجه به سال جاری موکول شد، با احداث این پل 500 متری از سمت غرب دریاچه گردش آب به 98 درصد خواهد رسید که در مدت 6 تا 7 ماه ساخت ان به خاتمه می رسد. احداث این پل کاهش چرخش آب ناشی پل میانگذر کلانتری را جبران خواهد نمود.

کلانتری گفت: هزینه های احیای دریاچه ارومیه تا خاتمه سال به اتمام می رسد و برای سال آینده شاید حدود 100 میلیارد تومان احتیاج باشد و برای سال های بعد حدود 30 میلیارد تومان مورد احتیاج است این در حالی است که سیاست ها در راستای احیای دریاچه ارومیه نباید تغییر کند، من نمی توانم تضمین دهم که دولت بعد نگوید که مثلا می خواهم سدها را احیا کنم حاکمیت باید مانع اجرای آن گردد، در واقع آن 30 میلیارد تومان نیز هزینه مرکز آینده پژوهی دریاچه ارومیه و نظارت بر آن است.

وی ادامه داد: اگر سیاست ها تغییر نکند دریاچه تا سال 1406 قطعا احیا خواهد شد، با اقدامات اجرا شده تا خاتمه اسفند ماه سال جاری حدود پنج میلیارد متر مکعب آب به دریاچه می رسد که با احیای کامل ان در سال 1406 حدود 14 میلیارد و 980 میلیون متر مکعب حجم آب دریاچه ارومیه خواهد بود که این حجم آب جدای از میزان تبخیر است.

کلانتری گفت: در سال های اول آغاز به کار ستاد احیای دریاچه ارومیه از تجربیات کشورهای دیگر استفاده می کردیم اما از سال 1396 خودمان فراوری نماینده شدیم به طوری که مرکز منطقه ای اسکاپ که در زمینه گرد و غبار فعالیت می نماید در راستای اقدامات پیروز ستاد مرکز خود را در تهران مستقر کرد، هر سال نیز 10 تا 15 نفر از سفرای کشورهای دیگر به ویژه اروپایی برای پیگیری شرایط دریاچه ارومیه وارد منطقه میشوند و فعالیت در این عرصه به یک برند بین المللی تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: امروز حدود 96 درصد از کانون های گرد و غبار اطراف دریاچه ارومیه مهار شده است و آن چند درصد به جامانده نیز به زودی مهار می گردد، در واقع دریاچه به میعادگاهی برای دانشمندان سراسر جهان تبدیل شده است.

بروز مسائل زیست محیطی در عدم پذیرش آمایش سرزمین و توسعه پایدار

معاون رییس جمهوری درباره اینکه چرا می گذاریم کار به جاهای باریک بکشد آن موقع کار را آغاز می کنیم، گفت: دو اصل جهانی را قبول نداشتیم، نزدیک به 60 سال است که اصل آمایش سرزمین در جهان اجرا می گردد و یا از دهه 70 جهان به اصل توسعه پایدار رسیده اما ما آن را قبول نداشتیم و تازه بعد از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، سازمان برنامه و بودجه اعلام نموده که در حال تهیه نقشه آمایش سرزمین است .

وی تاکید نمود: تعیین بود که با قبول نداشتن این دو اصل در آینده مسائل زیادی گریبانگیر ما خواهد شد که امروز نتیجه آن خشک شدن تالاب ها و یا پسماندهای شمال کشور است، وقتی که برنامه آمایش نداشته باشیم هر نهاد و یا سازمانی برای خود برنامه ریزی می نماید و همه کارها ناهماهنگ پیش می رود، مثلا ایران با افغانستان در سال 1351 قرار داد بست تا سالانه 826 میلیون متر مکعب آب به ما بدهد که برای این میزان آب در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت برنامه ریزی کردند اما حق محیط زیست دیده نشد که نتیجه آن خشک شدن هامون است ، البته از آن میزان آب حدود 400 میلیون متر مکعب نیز تبخیر می گردد که با این شرایط 46 هزار هکتار توسعه کشاورزی اجرا شده است که این فرایند نتیجه ناهماهنگی میان دستگاه ها است که از عدم پذیرش امایش سرزمین و توسعه پایدار نشات می گیرد.

کلانتری ادامه داد: در بسیاری از کشورها فولاد و پتروشیمی باید در کنار منابع آبی ایجاد شوند اما ما همه کویرهای ما شده فولاد و پتروشیمی که از سال 1398 دولت دستور دارد که فولاد و پتروشیمی نباید در نقاطی از کشور که آب ندارند ایجاد گردد و مجوز به آنها داده نخواهد شد.

ساماندهی پسماندهای شمال

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از روزی که وادر سازمان حفاظت محیط زیست شدم برای زباله های شمال کشور برنامه داشتیم، سال اول یک میلیارد و 300 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای ساماندهی پسماندها با اولویت استان های شمالی بودجه گذاشته شد اما مجلس وقت این پول را از سهم محیط زیست برداشت و به بخش های دیگر اختصاص داد در حالی که اگر این کار نمی شد اکنون مشکل پسماندها حل شده بود، البته سال جاری نیز اعتباری برای این کار از صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده اما تا تخصیص یابد و کار اجرایی گردد زمان می برد.

هیچ جنگلی قابل واگذاری نیست

معاون رییس جمهوری با تاکید بر اینکه طبق قانون هیچ جنگلی قابل واگذاری نیست، اضافه کرد: وسعت آق قلا حدود 5 هزار و 600 هکتار است که از این میزان 400 هکتار آن مستثنیات است که می تواند وقف گردد البته اگر وقف باشد اما جنگل قابل وقف نیست، البته آن پنج هزار هکتار هم وقف باشد جزو وقف محسوب نمی گردد و اگر وقف نامه ای باشد خودبخود باطل می گردد اگر هم اوقاف این کار را نموده باشد باید باطل گردد.سازمان اوقاف هم مدعی ان نیست اما آن 400 هکتار اگر سند داشته باشد می تواند مدعی شوند .

وی تاکید نمود: دماوند هم نمی تواند وقف گردد چون آثار ملی است اگر واقف می خواهد وقف کند اول باید مالکیت خود را اثبات کند در حالی که آثار ملی مالک شخصی ندارد ، در قانون اساسی جنگل جزو انفال است و قابل وقف نیست. سازمان جنگل ها باید محکم از حقوق خود دفاع کند.

بیش از 90 درصد آتش سوزی ها عمدی بود

کلانتری گفت: بایدقبول کنیم که آتش سوزی جنگل ها بخشی از اکولوژیک طبیعی است، سال جاری بیش از میلیون هکتار از جنگل های سیبری در آتش سوخت، در ایران نیز سال جاری با توجه به بارندگی های خوب و پوشش گیاهی مناسب دو هزار و 36 هکتار از جنگل و 19 هزار هکتار از مراتع در آتش سوخت که بیش از 90 درصد آن عمدی و عامل انسانی بوده که از بخش زیادی از آن از خصومت های قبیله ای نشات می گیرد.

chinaro.ir: تور چین ارزان قیمت، تور پکن، هانگزو، شانگهای، تور نوروز چین همگی را در این وبسایت بیابید.

cicagraphic.ir: مجله گرافیک | همه چیز درباره طراحی بصری و گرافیکی

dorezamin.ir: مجله دور زمین | تور ایتالیا اسپانیا، تور اروپا، تور تایلند، تور مالزی، تور دبی

منبع: ایرنا
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 109232

به "خبرنگاران احیای دریاچه ارومیه تحقق یکی از بزرگترین وعده های دولت تدبیر و امید است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران احیای دریاچه ارومیه تحقق یکی از بزرگترین وعده های دولت تدبیر و امید است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید