7 خودروی محبوب ایرانی ها با شهرت منفی

به گزارش مجله سرگرمی، ایرادهای فنی، ظاهری یا مهندسی بخش مهمی از تاریخ صنعت خودرو را به خود اختصاص داده است. ایرادهایی که به عمد یا سهو از زیر نگاه نافذ مدیران شرکت های خودروسازی و مهندسان و طراحان مدل ها دور مانده و به خط فراوری و سپس جاده منتقل می گردد. در 100 سالی که از ورود خودرو به ایران می گذرد، دامنه ای از خودروهای پر ایراد به خانه های خریداران پای گذاشته که داد آنها را درآورده اند. بعضی از این ایرادات گاها حاصل نصب یک قطعه یا سیستم معیوب در خودرو است؛ اما بعضی از ایرادات هم حاصل طراحی غلط یک سیستم یا طرز فکر خاص است که موجب می گردد استفاده از خودرو چندان لذتبخش نباشد.

7 خودروی محبوب ایرانی ها با شهرت منفی

روندی که از سال های دهه 40 و 50 با خودروهای آمریکایی مارک شورولت و دوج شایع بود و هم اینک دامنگیر طیفی از خریداران خودروهای ایرانی، چینی، فرانسوی و حتی کره ای است. البته نباید فراموش کرد که بخشی از ایراداتی که خودروهای موجود در بازار ایران پیدا می نمایند به دلیل شرایط خاص جاده ای یا ناهماهنگی موتور با وضعیت آب و هوایی ایران است. هفت خودرو این گزارش با داشتن نواقصی که بین مالکان و مکانیک های سطح شهر مشهورند، اغلب دردسرهایی را به خریداران ناآگاه از وضعیت فنی خودرو تحمیل می نمایند. خواه جانی و خواه اقتصادی!

سیتروئن زانتیا/ایمنی ندارد

50 تا 15- میلیون تومان

درست مثل خیلی از خودروهای فراوری داخل از سمند تا پراید، زانتیا سطح نازلی از ایمنی را به خریداران ارائه می نماید و متاسفانه در برخورد از جلو، عقب و کناره ها مقاومت چندانی مقابل ضربات خارجی از خود نشان نمی دهد. البته ایرادات زانتیا به رغم موتور چالاک، گیربکس خوب و تعلیق پیشرفته تنها به ایمنی خلاصه نمی شود و استهلاک بالای فنربندی، یاری فنرهای عقب و جلو باعث می شود تا هزینه های زیادی به مالکان این خودرو ناچ بک و خاص فرانسوی تحمیل شود.

سپند 2/کیفیت جلوبندی پایین است

5 تا 10 میلیون

اغلب کسانی که سابقه استفاده از رنو سپند 1 و 2 یا رنو پی کی را دارند، به خوبی کیفیت فاجعه این محصول را به خاطر می آورند. ناهماهنگی موتور و گیربکس و ضعف سیستم ترمز، ایرادات عمده ناشی از مونتاژ نازل پیشرانه در کنار لرزش بسیار زیاد اتاق موجب می شد تا نشستن در کابین این خودرو سوپرمینی که از روی رنو5 افسانه ای ساخته و پرداخته شده بود، به عذاب قبر شبیه باشد. البته بدترین نکته درباره سپند 2 جلوبندی به شدت ضعیفی بود که باعث می شد مالک خودرو همیشه یک پای ثابت تعمیرگاه های سطح شهر باشد.

نیسان ماکسیما/تعادل ندارد

100 تا 200 میلیون تومان

برخلاف موتور و گیربکس قدرتمندی که دارد یا گنجایش و راحتی بالایی که به سرنشینان هدیه می نماید، نباید از پایداری خودرو چندان اطمینان داشت و همین مورد هم پاشنه آشیل ماکسیما مخصوصا در پیچ های تند با زوایه چرخش بالاست. بخش بزرگی از این ایراد به سیستم تعلیق ماکسیما برمی شود که در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است. پایداری ضعیفی که سواری قابل قبول و نرمی را در قیاس با کمری و سوناتا ارائه می نماید ولی باید کاملا در مناطق کوهستانی با این خودرو دست به عصا حرکت کرد مخصوصا که ماکسیما هزینه نگهداری بالایی هم دارد.

آریسان/شاسی اش می شکند

40 تا 50 میلیون

شکستن شاسی آریسان اصلا موضوعی جهت مزاح یا طنز نیست و بارها برای مالکان این وانت ارزان قیمت پیش آمده. داستان هم برمی شود به نحوه مهندسی خودرو و اشتباه محاسباتی ایران خودرو در تقویت شاسی که موجب شده هر از چند گاهی این اتفاق به رغم چند بار اصلاح خودرو ایجاد شود. به همین خاطر آریسان در بازار هوادار چندانی ندارد. اغلب محموله های سبک به وانت پراید و تندر و محموله های سنگین به وانت مزدا و وانت زامیاد می رسد و اینچنین شده که سر فراورینماینده وانت های آریسان در چرخه حمل و نقل بار بی کلاه مانده است.

ب.ام.و 30ix3/استهلاک موتور و گیربکس بالاست

250 تا 350 میلیون تومان

این سری از ب.ام.و هرچقدر خودرو راحت و توانمندی است، در عوض اگر دچار نقص فنی شود که می شود، هزینه بسیار گزافی را در حد 20 تا 30 درصد کل بهای خودرو را به مالکانش تحمیل می نماید. ایراد عمده ای که در اغلب محصولات ب.ام.و در سال های پنجم به بعد ظاهر شده و لذت استفاده از خودروهای این برند آلمانی را از بین می برد. البته ایرادات ب.ام.و به همین جا ختم نمی شود و افت قیمت سریع، پیچیدگی های خاص سیستم آی-درایو، مصرف زیاد بنزین و استهلاک بالای موتور و گیربکس خودرو جزو مواردی هستند که نمی توان از کنار آنها به سادگی گذشت.

لیفان 620/افت کیفی قطعات فنی و ظاهری

50 تا 75 میلیون تومان

لیفان 620 ظرف سه سال به خودرویی با عمر 40 سال تبدیل می شود. بحران ماندگاری و دوام خودروهای چینی داستان طولانی و پرطول و تفصیلی است که از چری تا هایما و از دانگ فنگ تا فاو و جک را شامل می شود. در یک نمونه جالب، چرم جایگاه های لیفان 620 به سرعت فرسوده شده و قطعات چوب نما، طرح کروم و نیز بعضی از بخش های خودرو در نمای بیرونی با گذشت مدتی کوتاه از کارکرد خودرو، دچار افت شدید کیفیت ظاهری می شوند. در بخش های فنی هم این قاعده مشاهده شده و کیفیت موتور و تعویض دنده، قدرت سیستم ترمز یا تجهیزات رفاهی مثل کولر افت محسوسی پیدا می نماید.

کیا سراتو/فنربندی عقب ایراد دارد

300 تا 400 میلیون تومان

تقریبا همه کسانی که تجربه سواری با یکی از دو سدان مشهور کیا در ایران را دارند، به وضعیت خاص سیستم فنربندی خودرو مخصوصا فنرهای عقب دو خودرو سراتو و اوپتیما آشنایی دارند. البته این مشکل عمدتا برای سراتو در بازه زمانی 2015 تا 2016 مربوط می شود. جایی که سراتو قادر نیست خود را با خیابان های پردست انداز کشور هماهنگ کند و به طور مکرر دچار نقص در سیستم فنربندی می شود. این مورد که بعضا هزینه ای بین 25 تا 40 میلیون تومان را روی دست مالکان می گذارد، به دلیل طراحی سیستم تعلیق سراتو است که خشک و اسپورت به نظر می رسد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: دیوار
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 43511

به "7 خودروی محبوب ایرانی ها با شهرت منفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "7 خودروی محبوب ایرانی ها با شهرت منفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید