4.68 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است

به گزارش مجله سرگرمی، ارومیه- خبرنگاران- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: طی سال آبی جاری از رودخانه ها و سدهای استان چهار میلیارد و 680 میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است و این روند همچنان ادامه دارد.

4.68 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است

کیومرث دانشجو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: لایروبی 220 کیلومتر از رودخانه های اصلی و منتهی به دریاچه ارومیه و 500 کیلومتر از انهار، احداث آب بندها، سردهنه سازی و جلوگیری از انتقال آب در فصول غیر زراعی از اقدامات مهم این شرکت برای اثرگذاری در امر احیای این دریاچه است.

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای از جمله متولیان اصلی احیای دریاچه ارومیه محسوب می گردد، گفت: جلوگیری از برداشت های غیرمجاز و کاهش 40 درصدی مصارف نیز از دیگر اقدامات این شرکت به شمار می رود.

دانشجو با بیان اینکه در حال حاضر بیش از سه هزار کیلومترمربع از سطح دریاچه زیرپوشش آب قرار گرفته است، اضافه نمود: انسداد سه هزار حلقه چاه غیرمجاز، توقیف 130 دستگاه حفاری، فعالیت 70 اکیپ گشت و بازرسی در سطح استان جهت جلوگیری از تخلفات منابع آبی و تجهیز چهار هزار و 500 حلقه چاه به کنتور هوشمند از جمله فعالیت های این شرکت در بخش حفاظت از منابع آب محسوب می گردد.

دانشجو به مدیریت سیلاب اخیر نیز اشاره نمود و ادامه داد: شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی با رصد و پیش بینی بارندگی ها در دی سال گذشته نسبت به رهاسازی 600 میلیون مترمکعب آب از ذخایر سدها در جهت ظرفیت سازی برای کنترل سیلاب ها اقدام کرد.

وی اضافه نمود: لایروبی جهت رودخانه های حوضه دریاچه ارومیه در کنترل سیلاب موثر بود و حداقل خسارت در بارندگی های اوایل امسال در این استان به بار نشست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: سال گذشته بیش از 300 هزار دانش آموز و چهار هزار معلم نیز در زمینه مصرف بهینه منابع آب در قالب طرح داناب آموزش دیدند.

به گزارش خبرنگاران دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 آغاز به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.

دریاچه ارومیه در حال حاضر حدود چهار میلیارد و 700 میلیون مترمکعب آب دارد که افزون بر 2.3 برابر زمان مشابه سال گذشته است.

8137/2093 /3072

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: ایرنا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22194

به "4.68 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "4.68 میلیارد مترمکعب آب وارد دریاچه ارومیه شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید