محاسبه کالری؛ چطور کالری را محاسبه کنیم؟

به گزارش مجله سرگرمی، کنترل وزن و داشتن یک رژیم غذایی سالم، نیازمند آگاهی از میزان کالری مورد نیاز بدن است. محاسبه دقیق این نیاز، اولین گام در برنامه‌ریزی یک رژیم غذایی موفق است. در این مقاله، به بررسی روش‌های محاسبه کالری مورد نیاز روزانه و نکات مهم در این زمینه می‌پردازیم.

محاسبه کالری؛ چطور کالری را محاسبه کنیم؟

برای مطالعه بیشتر با iranpixfa.ir: سیستم مدیریت محتوای خبری همراه باشد.

تمام رژیم های غذایی و برنامه های کاهش وزن بر اساس کالری برنامه ریزی شده اند. پس دانستن طریقه محاسبه کالری مورد احتیاج بدن امری مهم در این زمینه محسوب می گردد. در ادامه با ما باشید تا جواب چگونه کالری را محاسبه کنیم را بگیرید. کالری واحد انرژی غذایی است. یکی از اثرات غذایی که ما می خوریم تامین انرژی برای بدن ما می باشد تا بدن ما بتواند نیروی لازم را برای حرکات و کار های ارادی و غیر ارادی خود به دست آورد. حرکات و کار هایی مانند راه رفتن، انجام کار های شخصی، ورزش و کار های بدنی در حرفه های مختلف ارادی است. اما حرکات غیر عادی مانند حرکات قلب و دستگاه گردش خون، دستگاه تنفس، حرکات معده و روده ها و ... می باشد باید دانست که فراوری و ساخته شدن بعضی از مواد در بدن احتیاج به انرژی دارد.

چند کالری در این غذا هست؟ به کار بردن این جمله وقتی به یک غذا نگاه می کنید بسیار شایع است. کالری چیست؟ چرا اینقدر مقدار کالری ها برایمان اهمیت دارد؟ عبارت کالری را برای اندازه گیری مقدار انرژی موجود در غذا ها به کار می برند. وقتی می خواهیم بدانیم چه مقدار کالری در یک غذا موجود است، اساسا می خواهیم بدانیم یک غذا چه مقدار انرژی می تواند مهیا کند.

تاریخ به کار بردن عبارت کالری بامی گردد به سال 1863 جایی که از آن استفاده شد تا محاسبه گردد چه مقدار انرژی برای رساندن یه کیلوگرم آب به یک درجه سلسیوس ضروری است. برچسب های اطلاعات تغذیه ای که روی بسته های غذایی می بینیم بر اساس کیلو کالری است. یک کیلو کالری برابر است با 1.000 کالری کوچک.

با این حال، معمولا کیلو از این عبارت حذف می گردد و کالری به جای کیلو کالری استفاده می گردد. تنظیم کالری را اصلی است که می توانیم به وسیله آن روی وزن تاثیر بگذاریم. در بسیاری از برنامه های غذایی که قصدشان کاهش وزن است اصلی ترین کاری که انجام می گردد حذف کالری های اضافه است. توضیحش نیز بسیار ساده است اگر به اندازه کافی کالری دریافت نکنید بدن برای تامین انرژی خود به سوزاندن چربی ها رو می آورد.

با این حال هرچه افراد بیشتر برنامه های غذایی کوتاه مدت انجام دهند ثبات وزن کم شده نیز پایین تر می آید. چیزی که در حال حاضر کمیت کالری به حساب می آید تنها چیزی نیست که روی تعادل انرژی تاثیر می گذارد. کیفیت آن کالری ها نیز یکی از اجزای مهم این معادله به حساب می آیند.

می توانید کالری مورد احتیاج خود را به وسیله برنامه های آنلاین محاسبه کنید.

این راه شاید راحترین روش برای محاسبه کالری مورد احتیاج باشد تا از معادلات پیچیده ریاضی بهره ببرید.

می توان از وبسایت های متفاوتی که کالری مورد احتیاج را بر اساس وزن و دیگر فاکتور ها محاسبه می نمایند، استفاده کرد. مطمئن شوید که از سایت معتبری استفاده می کنید نه از وبلاگ ها یا سایت های شخصی.

بیشتر وبسایت ها از روش محاسبه مشابهی استفاده می نمایند. می توانید قد، وزن، جنسیت، سن و سطح فعالیت روزانه خود را وارد کنید. این اطلاعات خود را آماده و در دسترس قرار دهید.

BMR برابر با مقدار کالری مورد احتیاج برای فعالیت های روزانه می باشد و همان نرخ سوخت و ساز بدن یا مقدار کالری است که در حالت استراحت می سوزد.

بدن شما احتیاج به مقداری کالری برای زنده ماندن و عملکرد نرمال، می باشد. هر عملی که شما انجام می دهید از جمله ضربان قلب، نفس کشیدن، هضم غذا و… احتیاج به انرژی دارد؛ که مقدار کالری مورد احتیاج برای این اعمال به عنوان کالری کلی مورد احتیاج روزانه محاسبه می گردد.

معادله BMR برای زنان متوسط امریکایی عبارت است از: (4.7 * قد به اینج) + (4.35* وزن به پوند) - (4.7 * سن به سال). در سرانجام 655 را به جمع این اعداد اضافه کنید.

معادله BMR برای مردان متوسط امریکایی عبارت است از: (12.7 * قد به اینچ) + (6.23 * وزن به پوند) - (6.8 * سن به سال). در سرانجام عد 66 را به جمع اعداد اضافه کنید.

ممکن است که تمایل داشته باشید از BMR خود در معادله هریس بندیکت بهره ببرید تا میزان کالری مورد احتیاج روزانه خود را محاسبه کنید.

معادله هریس بندیکت می تواند به شما در محاسبه میزان کالری که باید در طول روز بسوزانید یاری می نماید.

با ضرب کردن عدد BMR خود در سطح فعالیت روزانه میزان واقعی کالری کلی مورد احتیاج روزانه خود را بدست می آورید.

اگر فعالیت روزانه زیادی ندارید عدد BMR خود را در 1.2 ضرب کنید.

اگر فعالیت زیادی دارید (1 تا 3 روز در هفته ورزش می کنید) میزان BMR خود را در 1.375 ضرب کنید.

اگر فعالیت متوسطی دارید عدد BMR خود را در 1.55 ضرب کنید.

اگر فعالیت بالایی دارید (به ورزش های سخت مشغول هستید و 6 تا 7 روز هفته آن را انجام می دهید) عدد BMR خود را در 1.725 ضرب کنید.

اگر فعالیت های اضافی انجام می دهید (افرادی که دارای شغل های هستند که فعالیت فیزیکی بالایی دارد) عدد BMR خود را در 1.9 ضرب کنید.

افرادی که دارای چربی بدن کم و مقدار بیشتری ماهیچه هستند ممکن است به کالری روزانه بیشتری نسبت به افراد دیگر احتیاج داشته باشند.

اگر ورزشکار هستید یا به طور طبیعی چربی بدنتان کم است ممکن است به مقدار بیشتری کالری که به وسیله وبسایت ها یا معادلات محاسبه نموده اید احتیاج داشته باشید.

توده های ماهیچه ای بدن بیشتر از توده های چربی به کالری احتیاج دارند. خوردن مقدار کمی ماده غذایی ممکن است به شما همان مقدار کالری که احتیاج دارید را بدهد.

همواره به خاطر داشته باشید که افراد چاق یا دارای اضافه وزن ممکن است کالری که به وسیله فرمول بندیکت محاسبه می نمایند بیشتر از احتیاج روزانه شان باشد.

با یک متخصص تغذیه قرار دیدار بگذارید. این متخصصان قادرند که اطلاعات خوبی در اختیار شما قرار دهند. آن ها به شما هدایت خواهند کرد که چگونه از کالری مورد احتیاج روزانه خود برای سلامتی بهره ببرید. این قرار دیدار بخصوص برای افرادی که دارای شرایط خاص پزشکی هستند حائز اهمیت می باشد.

متخصصان تغذیه ممکن است که در زمینه خاصی فعالیت نمایند به عنوان مثال در زمینه اضافه وزن، رژیم غذایی برای ورزشکاران و…. پس قبل از وقت دیدار دریافت حیطه کاری متخصص خود را تعیین کنید.

بعضی از افراد می خواهند که چگونه می توانند با سوزاندن انرژی به صورت روزانه وزن کم نمایند. اگر تمایل به کاهش وزن دارید روزانه 500 کالری بسوزانید این مقدار سوزاندن کالری بدون ضرر است و می توانید 1 تا 2 پوند در هفته وزن کم کنید.

نکات تکمیلی

  1. اهمیت محاسبه دقیق کالری مورد نیاز:
    • جلوگیری از کمبود یا مصرف بیش از حد کالری
    • کمک به دستیابی به اهداف وزنی (کاهش، افزایش یا حفظ وزن)
    • تامین انرژی کافی برای فعالیت‌های روزانه و ورزشی
  2. عوامل موثر بر نیاز کالری روزانه:
    • جنسیت
    • سن
    • قد و وزن
    • میزان فعالیت بدنی
    • سوخت و ساز پایه (BMR)
    • وضعیت سلامتی و شرایط خاص پزشکی
  3. معادلات و روش‌های محاسبه کالری مورد نیاز:
    • معادله هریس-بندیکت برای محاسبه BMR
    • معادله برای محاسبه کالری روزانه با توجه به سطح فعالیت
    • وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین محاسبه کالری
  4. نکات مهم در محاسبه کالری:
    • اهمیت داشتن اطلاعات دقیق از وزن، قد، سن و سطح فعالیت
    • در نظر گرفتن شرایط خاص مانند چاقی، ورزشکار بودن و توده عضلانی بالا
    • مشاوره با متخصص تغذیه برای افراد با شرایط پزشکی خاص
    • پایش و تنظیم مجدد نیاز کالری با توجه به تغییرات وزن و سطح فعالیت

سخن پایانی

محاسبه دقیق کالری مورد نیاز روزانه، کلید موفقیت در دستیابی به اهداف وزنی و سلامتی است. با در نظر گرفتن عوامل موثر و استفاده از روش‌های معتبر، می‌توانید نیاز کالری خود را به درستی برآورد کنید. همچنین، مشاوره با متخصصان تغذیه می‌تواند به شما در تنظیم برنامه غذایی مناسب و رسیدن به نتایج مطلوب کمک کند.

انتشار: 15 فروردین 1403 بروزرسانی: 15 فروردین 1403 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 92607

به "محاسبه کالری؛ چطور کالری را محاسبه کنیم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "محاسبه کالری؛ چطور کالری را محاسبه کنیم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه کالری؛ چطور کالری را محاسبه کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید