لزوم توجه به مباحث کارآفرینی و تقاضامحور بودن انتها نامه های دانشجویان

به گزارش مجله سرگرمی، مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در این برهه تربیت دانشجو بدون توجه به اشتغال، قابل پذیرش نیست، باید مباحث کارآفرینی، توجه به تقاضامحور بودن خاتمه نامه ها را مورد توجه قرار داد.

لزوم توجه به مباحث کارآفرینی و تقاضامحور بودن انتها نامه های دانشجویان

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مهدی کشمیری مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سفر یک روزه خود به استان کرمانشاه، از مرکز آپا و آزمایشگاه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی بازدید کرد و در نشستی که در حاشیه این بازدید برگزار گردید، گفت: نظام آموزش عالی تحول یافته و جای قدردانی دارد که دانشگاه رازی و مدیریت این دانشگاه در راستا این تحول پیش قدم شده است.

قائم مقام معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در امور فناوری، تحول دانشگاه ها را یک حرکت جمعی دانست و اعلام کرد: بخش قابل توجهی از این حرکت در ستاد برنامه ریزی وزارت علوم است که باید شرایط و لوازم آن را فراهم نمایند و بخش دیگری هم به نظام مدیریت دانشگاه ها برمی گردد.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه ریزی امور فناوری وزارت علوم، با تاکید بر اینکه مدیریت دانشگاه ها باید در راستای تحولات نظام آموزش عالی به صورت خودجوش عمل نمایند، گفت: باید به طور جدی به این رویکرد بپردازیم و در دانشگاه ها به بحث های جدی مهارت ورزی و اشتغال توجه گردد.

اعلمی آل آقا رئیس دانشگاه رازی نیز با اشاره به فعالیت های شایان توجه دانشگاه در حوزه مراکز رشد و هدفگذاری مبتنی بر دانشگاه نسل سوم، گفت: استقرار مراکز رشد در دانشکده ها با این هدف اجرا شده که اعضای هیئت علمی راحت تر بتوانند کارهای علمی و تحقیقاتی و حرفه ای مرتبط بر دانش فنی خود را دنبال نمایند.

وی با اشاره به فعالیت مراکز رشد در دانشکده های برق و کامپیوتر، کشاورزی، تربیت بدنی گفت: سایت اصلی دانشگاه در 110 هکتار و همچنین سایت پردیس کشاورزی و دانشکده دامپزشکی در 400 هکتار است و در همسایگی ما دانشکده داروسازی قرار گرفته است.

اعلمی آل آقا گفت: در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم، دانشکده فناوری های نوین را فعال نموده ایم و تعاملات خوبی با پارک علم و فناوری داریم اما به دنبال این هستیم که اعضای هیئت علمی در همین دانشگاه بتوانند کارهای دانش بنیان خود را تعقیب نمایند. به همین دلیل راغب هستیم تا ایجاد پارک علم و فناوری در دانشگاه را پیگیری کنیم و همه توان ما این است که اقتصاد دانش بنیان را در استان کرمانشاه شکل بدهیم؛ استانی که درصد بالای بیکاری را دارد در حالی که از مزیت هایی مانند منابع طبیعی، خاک حاصلخیز، بارش دو برابر میانگین کشور برخوردار است.

رئیس دانشگاه رازی در ادامه گفت: با توجه به اینکه نرخ سرمایه گذاری برای اشتغال در بحث آی.تی پایین است، یکی از راستاهای مناسب برای برطرف مشکل اشتغال استان، همین ظرفیت و مزیت آی.تی می باشد.

وی با اشاره به فعالیت قریب به 460 عضو هیئت علمی در دانشگاه رازی، گفت: عمدتاً بار علمی استان را مجموعه دانشگاه رازی و علوم پزشکی متقبل هستند، دانشگاه رازی بر اساس رتبه بندی آی.اس.سی از جهت فراوری مقالات در رده 5 تا 10 کشور قرار گرفته است و سالانه 600 مقاله آی.اس.آی داریم.

در ادامه فرزاد ویسی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه رازی، گفت: در سال های اخیر، توجه دانشگاه به مراکز رشد و توسعه مرکز رشد و در مجموع جهت دهی فعالیت های پژوهشی دانشگاه به سمت پژوهش های تقاضامحور، یکی از اصلی ترین مسئولیت هایی بوده که ما دنبال نموده ایم.

وی با اشاره به فعالیت مراکز رشد در دانشگاه رازی، گفت: ما در این حوزه رشد بسیار خوبی داشتیم و طی دو سال اخیر، تعداد واحدهای فناور مرکز رشد دانشگاه را از قریب به 14 مرکز به 43 واحد مستقر در مرکز رشد رسانده ایم. البته با توجه به اینکه دانشگاه رازی مرکز ثقل مرکز رشد در منطقه از جهت قدمت و تنوع رشته و جامعیت محسوب می گردد، توقع ما بیشتر است.

ویسی استقرار مراکز رشد تخصصی در دانشگاه رازی را هدفگذاری معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه دانست و اعلام کرد: کوشش ما بر این است که دانشکده های مختلف حتی رشته های نظری نیز وارد مراکز رشد شوند و نه تنها در صنعت، بلکه ارتباط با جامعه را در مراکز رشد تعقیب کردیم.

وی تأکید کرد: هدفمندی پژوهش ها به طور جدی مورد توجه و تأکید ما قرار گرفته است، قریب به سه سال قبل، معمولاً در هر سال 15 تا 20 طرح تحقیقاتی با عددی در حدود یک میلیارد تومان داشتیم اما در سال 96، تعداد طرح های تحقیقاتی با دستگاه های بیرونی را به 65 طرح تحقیقاتی با 3 میلیارد تومان اعتبار جذب شده رساندیم و رشد سه برابری در پژوهش های تقاضامحور داشتیم و در آیین نامه های داخلی و در حمایت از پروپوزال ها این هدف را با جدیت دنبال می کنیم که امتیاز بدهیم و از پژوهش ها و سرانجام نامه هایی که در حوزه یک تقاضای خاص شکل می گیرند حمایت کنیم.

ویسی مراکز آپا و معماری سازمانی را از پیروز ترین مراکز دانشگاه رازی در حوزه آی.تی دانست و اعلام کرد: مرکز آپا دانشگاه رازی از مراکز بسیار خوب کشور است که در حوزه رصد سایبری فعالیت دارد و مرجع امنیت سایبری در منطقه محسوب می گردد و ارتباط و تعاملات خوبی نیز با وزارت ارتباطات داریم.

وی مرکز معماری سازمانی دانشگاه رازی را جزء 10 مرکز کشور در این حوزه دانست و گفت: در این مرکز خدمات بسیار خوبی را در دانشگاه و بیرون از دانشگاه ارائه می دهیم و سامانه تجاری شده پست من حاصل خروجی همین معماری سازمانی است.

hoseinjaguar.ir: مجله جگوار | تور لیدر جاذبه های طبیعی ایران و جهان، اکوتوریسم

imgshot.ir: شاتر عکاسی | مجله آموزش حرفه ای عکاسی

vetworld.ir: مجله دامپزشکی | مجله خبری دانشجویان دامپزشکی

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 23436

به "لزوم توجه به مباحث کارآفرینی و تقاضامحور بودن انتها نامه های دانشجویان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه به مباحث کارآفرینی و تقاضامحور بودن انتها نامه های دانشجویان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید