خبرنگاران اهمیت سفرمهمان ویژه

به گزارش مجله سرگرمی، تهران- خبرنگاران- تحرکات سیاسی بین المللی برای جلوگیری از تشدید تنش میان ایران و امریکا، امروز با سفر نخست وزیر ژاپن به تهران به اوج خود می رسد. این سفر از منظر دیپلماسی نقطه عطفی در تاریخ روابط بین المللی ایران محسوب می گردد.

خبرنگاران اهمیت سفرمهمان ویژه

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم علیرضا سلطانی، نوشته است: به طور قطع هم نمی توان انتظار داشت چنین سطحی از دیپلماسی در آینده نزدیک حداقل در دوره نخست ریاست جمهوری ترامپ، برای کاهش تنش میان ایران و امریکا صورت گیرد. ژاپنی ها از جنگ جهانی دوم به این طرف به لحاظ سیاسی محتاط، محافظه کار، دقیق و با برنامه هستند. بر این مبنا کمتر کوشش نموده و می نمایند که از کارت برای ورود به مجادلات و منازعات سیاسی و نظامی (جز منطقه شمال شرق آسیا) استفاده نمایند. این راهبرد موجب شده تا ضمن همراهی با روندهای سیاسی حاکم بر نظام بین المللی، از ورود و حضور در مسائل و جریان های پرحاشیه و پرهزینه بین المللی خودداری نمایند. سفر نخست وزیر ژاپن به تهران در اوج تنش سیاسی جدید میان ایران و امریکا یکی از موارد نادر تحرک سیاسی این کشور در عرصه بین المللی است. هر چند که به اعتقاد بعضی تحلیلگران، این تحرک می تواند سرآغاز یک رویکرد جدید سیاسی و بین المللی برای این کشور متاثر از شرایط سیاسی داخلی این کشور (روی کارآمدن امپراتور جدید و احیای مالی ژاپن در دوران آبه شینزو) و همچنین نشان از رویکرد انتقادی این کشور به سیاست های یک جانبه امریکا بدون در نظر دریافت منافع متحدین باشد.

این تحلیل البته نمی تواند خیلی جدی باشد. فارغ از این، نکته مهم حرکتی است که ژاپن برای کاهش تنش میان ایران و امریکا برداشته است. این حرکت از نظر ژاپنی ها، مهم تلقی می گردد چه اینکه می خواهند برای یک چالش سیاسی بین المللی از اعتبار و کارت خود استفاده نمایند. البته تجربه تاریخی هم نشان داده ژاپنی ها با رویکردی مثبت، با روندها و تحولات سیاسی ایران برخورد نموده اند.این رفتار هم در موضوع ملی شدن صنعت نفت و...

ماجرای ادامه خرید نفت از ایران و هم در جریان صدور قطعنامه 598 در شورای امنیت که ژاپن یکی از اعضای غیردایم وقت این شورا بود، خود را نشان داده است. بر این اساس باید اذعان کرد که سفر نخست وزیر ژاپن به تهران سفری عادی تلقی نمی گردد چه اینکه این سفر، اولین سفر یک هیات ژاپنی در این سطح به ایران پس از انقلاب است. نخست وزیر ژاپن قطعاً با هدف و برنامه تعیین و فوری به ایران سفر می نماید. بنابراین نباید این سفر را به سفری عادی تقلیل داد. در تدارک این سفر البته نباید تحرکات سیاسی اخیر وزارت خارجه را نادیده گرفت که پس از ماه ها انفعال، دیپلماسی فعالی را در پیش گرفته است. با وجود این، بعضی در ایران از زمان علنی شدن سفر نخست وزیر ژاپن به ایران، کوشش دارند این سفر را عادی تلقی کند. به طور طبیعی این گروه نمی خواهند نسبت به ایجاد گشایشی در بن بست سیاسی ایران و امریکا با واسطه ژاپن و دیگر کشورها حسابی باز نمایند. بنابراین از ابتدا، مبنا را نداشتن برنامه ای برای بهره گیری از این سفر جهت خروج از شرایط سخت سیاسی کنونی گذاشته اند.

به عبارتی در آستانه سفر آبه شینزو، این گونه برداشت می گردد که اگرچه مقام ژاپنی با هدف و برنامه به ایران سفر می نماید اما ایران برنامه ای برای این سفر در جهت حل مناقشه سیاسی و بین المللی خود ندارد. واقعیت این است که امکان تکرار این رویداد در آینده برای یاری به کاهش تنش میان ایران و امریکا، بسیار کم است. آبه شینزو صرفاً به عنوان نخست وزیر ژاپن به ایران سفر نمی نماید، بلکه او را باید نماینده بخشی از جامعه بین المللی قلمداد کرد که به دنبال مدیریت تنش میان ایران و امریکاست. در عین حال صرف تکیه بر تحولات غیرقابل پیش بینی، نمی تواند راه چاره مناسبی برای ادامه این شرایط باشد چه اینکه نه شرایط مالی داخلی این اجازه را می دهد و نه شرایط سیاسی و امنیتی منطقه ای و حتی بین المللی قابل اطمینان است. برخورد صفر و صدی با سفر نخست وزیر ژاپن، می تواند بسیاری از راه های سیاسی و مسالمت آمیز حل مناقشه ایران و امریکا را از بین ببرد. نباید به گونه ای برخورد گردد که اولین سفر میانجیگرایانه، به آخرین سفر میانجیگرایانه تبدیل گردد.

بنابراین توصیه می گردد دولت علاوه بر اینکه با برنامه باید با این سفر برخورد و از ظرفیت آن در مقطع کنونی استفاده کند، بلکه زمینه زایش ظرفیت های سیاسی جدید در بعد بین المللی را برای ادامه کاهش تنش کنونی ایجاد کند.و نکته آخر اینکه سفر آبه شینزو به تهران بدون تردید با ملاحظات خاص منافع مالی ژاپن هم همراه است، ژاپن یکی از مشتریان سنتی نفت ایران است و بخشی از نظام پالایشی این کشور با کیفیت نفت ایران تنظیم است. در دوره پیشین تحریم ها ژاپنی ها کوشش کردند، نظام پالایشی خود با نفت ایران را نگه دارند به گونه ای که پس از اجرای برجام، خرید نفت ایران را به سرعت افزایش دادند. نتایج سفر آبه به تهران نباید حامل این پیغام باشد که ژاپن نمی تواند امیدوار به حل مشکل تحریم نفت ایران و امکان خرید بدون دردسر نفت ایران در آینده نزدیک باشد که در غیر این صورت این امکان وجود دارد که ژاپن از دایره مشتریان سنتی ایران برای همواره خارج گردد.

منبع: روزنامه اعتماد ،1398،03،22

گروه اطلاع رسانی **1893**9131

گروه ساختمانی آبان: گروه ساختمانی آبان: بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت را از ما بخواهید.

منبع: ایرنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 27238

به "خبرنگاران اهمیت سفرمهمان ویژه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران اهمیت سفرمهمان ویژه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید