برگزاری انتخابات پارلمانی در سوئد

به گزارش مجله سرگرمی، انتخابات پارلمانی سوئد امروز (یکشنبه) برای انتخاب 349 عضو مجلس این کشور که ریکسداگ نامیده می گردد، برگزار می گردد.

برگزاری انتخابات پارلمانی در سوئد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، براساس قانون اساسی سوئد، ریکسداگ که از نوع تک مجلسی است، عالی ترین نهاد قانون گذاری در این کشور محسوب می گردد.

تمامی شهروندان سوئدی بالای 18 سال که در داخل یا خارج از این کشور ساکن هستند، اجازه رای دادن دارند و می توانند برای مجلس این کشور انتخاب شوند.

نماینده ها به صورت تناسبی انتخاب می شوند، به این صورت که هر حزب یا گروهی به تناسب آرای خود می تواند صاحب کرسی نمایندگی باشد. به این ترتیب نظام تناسبی بر ارائه فهرست از طرف احزاب مبتنی است و انتخابات تنها در یک مرحله انجام می گردد.

در مجموع 310 کرسی از 349 کرسی در میان احزاب پیشرو توزیع می گردد. تعداد کرسی های هر حزب بستگی به تعداد آرای کسب گردیده توسط حزب در هر حوزه انتخابی دارد. 39 کرسی دیگر که کرسی های تنظیم نام دارند، در میان احزاب در سراسر کشور توزیع می گردد تا سیستم تناسبی تضمین گردد.

احزاب باید دست کم چهار درصد از آرای کلی یا 12 رای هر حوزه انتخابی را به دست بیاورند تا در دستور کار توزیع کرسی ها قرار بگیرند. 29 حوزه انتخابی در سوئد وجود دارد.

انتخابات مجلس سوئد هر چهار سال یک بار در دومین یکشنبه سپتامبر برگزار می گردد. کمیسیون مرکزی انتخابات سوئد مسئول برگزاری این انتخابات است.

سوئد برای مدت طولانی در دنیا به میانه روی و تعادل شهرت داشته است. اما انتظار می رود با برگزاری رقابتی ترین انتخابات این کشور در چند دهه اخیر، صحنه سیاسی آن به طرز قابل توجهی دچار تغییر و تحول گردد.

انتظار می رود حزب ضد مهاجرت دموکرات های سوئد پس از هفته ها تبلیغات روی مهاجرت و مسائل ادغام مهاجران، به دومین حزب بزرگ سوئد تبدیل گردد.

تا همین اواخر سوئد یکی از بازترین و گشاده دست ترین سیستم های پذیرش مهاجر و پناهجو را در دنیا داشت و رای دهندگان سوئدی هم از آن حمایت می کردند. اما اوضاع با بحران پناهجویان در سال 2015 تغییر کرد و سوئد 163 هزار پناهجو قبول کرد که به تناسب جمعیتش، حتی بیشتر از آلمان بود. این حجم از ورود پناهجویان روی مساله اسکان، بهداشت و خدمات اجتماعی اثر گذاشت، تا جایی که دولت چپ میانه کنترل مرزها را از سر گرفت و مقررات مربوط به پناهجویی و ورود اعضای خانواده ها را سفت و سخت تر کرد.

نرخ بیکاری در سوئد 6.8 درصد است که با متوسط نرخ بیکاری در اتحادیه اروپا برابری می نماید، اما میزان بیکاری شهروندان متولد خارج به 16.2 درصد می رسد.

اینک تمامی احزاب سنتی سوئد مواضع خود تندتر نموده اند تا نگرانی های موجود در باره مساله ادغام مهاجران، تیراندازی ها، پرتاب نارنجک های دستی و آتش زدن خودروها را -در مناطقی که درصد بیشتری از پناهجویان مستقرند- بازتاب دهند.

حزب دموکرات های سوئد از احزاب شرکت نماینده در این انتخابات است. این حزب میزان آرای خود را از سال 2014 دو برابر نموده است و طبق تازه ترین نظرسنجی ها انتظار می رود رای حدود یک پنجم سوئدی ها را به خود اختصاص دهد.

برای حزب ملی گرایی که سال ها با نئونازی ها و گروه های راست افراطی ارتباط داشته، چنین جایگاهی قطعا یک موفقیت قابل توجه به شمار می رود. این حزب تنها از سال 2010 به این سو در مجلس سوئد حضور داشته است.

در همین مدت، حمایت از حزب چپ میانه سوسیال دموکرات و بزرگ ترین حزب مخالف یعنی حزب راست میانه میانه روها کاهش یافته است.

موضع رسمی حزب دموکرات های سوئد این است که از حامیانی با هر پیشینه استقبال می نماید، اما این حزب درگیر رسوایی های نژادپرستانه بوده است.

قشر کارگر حامی اصلی این حزب است، اما به تدریج زنان و تحصیلکردگان و رای دهندگان با درآمد بالا هم جذب این حزب و مواضع سرسختانه آن می شوند.

تحلیلگران در این مورد توافق دارند که احزاب سیاسی در زمینه تغییر مواضع خود در باره مهاجرت کند عمل نموده اند.

اقتصاد سوئد در وضعیت رونق است و دولت سوئد همچنان حمایت های اقتصادی - اجتماعی گسترده ای را برای شهروندانش فراهم می نماید.

با وجود همه اینها، تمام بحث ها در سوئد در باره مهاجران نیست. تغییرات آب و هوایی هم دغدغه مهمی برای رای دهندگان است.

سوئد مانند سایر کشورهای اروپایی، به تازگی چند ماه داغ را سپری نموده که برای این کشور کم سابقه بوده است.

حزب چپ هم از وضعیت جدید بی نصیب نمانده است. هم در عرصه محیط زیستی نتوانسته رای دهندگان را جذب کند و هم رای دهندگانی از چپ میانه، از موضع احزاب عمده در قبال مهاجرت راضی نیستند.

شماری از تحلیلگران می گویند موج گرمای تابستان سال جاری می تواند از حمایت رای دهندگان از دموکرات های سوئد بکاهد. این حزب در مناطق روستایی محبوب است اما تغییرات اقلیمی برای آنها اولویت ندارد.

در نهایت، هنوز بیشتر رای دهندگان در اوربرو مردد هستند.

عده کمی فکر می نمایند دموکرات های سوئد وارد دولت این کشور می شوند. آنها به قدری از برنامه های احزاب سنتی دور هستند که حتی نمی توانند برای تشکیل یک دولت ائتلافی مذاکره نمایند.

رای دهندگان خارج از سوئد نیز حق رای به طریق پست، هیات های دیپلماتیک سوئد یا بر روی کشتی های سوئدی را دارند. این حوزه های خارج از سوئد باید بسته های حاوی مدارک و اسناد را از طریق کمیسیون مرکزی انتخابات تامین نمایند. رای دهنده خارج از سوئد می تواند 45 روز پیش از انتخابات در داخل سوئد، رای خود را اعلام کند.

شمارندگان آرا پس از بسته شدن شعب رای در روز رای گیری اقدام به شمارش اولیه آرا می نمایند. شمارش نهایی یک هفته بعد توسط ادارات دولتی آن منطقه شهری صورت می گیرد.

در صورت لزوم هم دور دوم انتخابات سه ماه پس از دور اول برگزار می گردد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 2748

به "برگزاری انتخابات پارلمانی در سوئد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری انتخابات پارلمانی در سوئد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید