ورود پساب ارمنستان به ارس فاجعه زیست محیطی است

به گزارش مجله سرگرمی، نماینده مردم کلیبر، هوراند و خداآفرین در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود پساب های صنعتی از سوی جمهوری ارمنستان به رودخانه ارس فاجعه انسانی و زیست محیطی به بار آورده است.

ورود پساب ارمنستان به ارس فاجعه زیست محیطی است

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، الله قلی قلی زاده امروز چهارشنبه 6 آذر در نشست شورای اداری آذربایجان شرقی در حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه ورود این حجم پساب به ارس هشدارهای جدی زیست محیطی به همراه دارد، اضافه نمود: از دولت انتظار داریم نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و پیگیر موضوع گردد.

وی به تذکرهای کنندگان آذربایجان شرقی به وزیر نیرو پیرامون این موضوع اشاره نمود و گفت: به دلیل بی توجهی ارمنستان هم اکنون فاضلاب ها و پساب های مس و طلا از این کشور به ارس می ریزد که محیط زیست منطقه را به شدت تهدید می نماید و در آینده نزدیک شاهد فاجعه انسانی و زیست محیطی خواهیم شد.

قلی زاده ادامه داد: جان انسان ها اهمیت بسیار زیادی دارد که باید از سو دولت پیگیری گردد تا جلوی ورود پساب ها به رودخانه ارس گرفته گردد.

وی به تعطیلی کارگاه سد خداآفرین در مرز ایران و ارمنستان اشاره و افزود: به دلیل کمبود و احتیاج مالی پروژه به 250 میلیارد تومان اعتبار، کارگاه پروژه خوابیده است و 5 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری معطل مانده است که جای تامل دارد و انتظار داریم ریاست جمهوری باید دستور ویژه ای در این خصوص صادر کنند.

به گفته این کننده مجلس جمهوری ارمنستان مدعی است که محدوده سد خداآفرین به دلیل تعطیلی کارگاه باید جزو مناطق جنگی به شمار رفته و ایران از این محدوده عقب نشینی کند.

قلی زاده صندلی آذربایجان شرقی در نظام بودجه ریزی کشور را پایین تر از شان آن دانست و ادامه داد: باید در لایحه بودجه سال آینده بازنگری گردد و اعتباراتی که شایسته این مردم و دیار است تخصیص داده و به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد گردد.

وی توجه ویژه به طرح های مهمی همچون آزادراه تبریز - بارزگان از سوی دولت را خواهان شد و گفت: این طرح در حقیقت کریدور شرق و غرب ایران و بلکه شرق و غرب دنیا است که چندین سال است در دست احداث است ولی به سرانجامی نرسیده و ضروری است دستورات لازم را ریاست جمهوری صادر کنند.

قلی زاده، آزادراه تبریز - باکو را نیز در توسعه مالی منطقه و کشور مهم برشمرد و با بیان اینکه این طرح سال ها معطل مانده است، اضافه نمود: این پروزه توجیه مالی بالایی دارد و با توجه به توسعه محدوده کشت و صنعت مغان و افزایش 150 هزار هکتاری کشت دیم به آبی، توجیه مالی این طرح فراتر رفته است.

وی به اختصاص اعتبارات لازم به پروژه های آزادراه تبریز - اهر، سهند - تبریز، میانه - بستان آباد و مراغه- هشترود اشاره نمود و از این محورهای مواصلاتی به عنوان قتلگاه های مردم آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل یاد کرد که احتیاجمند توجه ویژه و فوری است.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 60872

به "ورود پساب ارمنستان به ارس فاجعه زیست محیطی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود پساب ارمنستان به ارس فاجعه زیست محیطی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید