محله ها چطور آباد شدند؟

به گزارش مجله سرگرمی، رابعه تیموری-خبرنگار: شورایاران برخلاف تصور برخی از شهروندان، قدرت اجرایی به ویژه در زمینه اجرای پروژه های عمرانی و توسعه ای ندارند، اما به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مدیریت شهری از قدرت چانه زنی و پیگیری مطالبات بهره مند هستند.

محله ها چطور آباد شدند؟

به همین دلیل طی سال های گذشته، این تشکل مردم نهاد پروژه های عمرانی بسیاری را در قالب مطالبات شهروندی پیگیری کرده و بی شک همین پیگیری ها در سرعت بخشیدن به روند اجرای طرح های عمرانی و بعضاً خارج شدن برخی از آنها از حالت رکود تأثیرگذار بوده است. امروز به ثمر رسیدن بسیاری از پروژه های عمرانی و خدماتی منطقه را حاصل تعاملشان با شهرداری و پیگیری های مجدانه خود می دانند.

  • ساخت مجموعه فرهنگی و گردشگری رازی (برج طغرل)

    مجموعه فرهنگی و گردشگری رازی که به دلیل مجاورت با برج تاریخی طغرل به پروژه برج طغرل هم معروف شده است، از حدود 15 سال قبل کلید خورده اما به دلیل برخی موانع که مهم ترین آن کمبود بودجه بود، سال ها بدون پیشرفت باقی ماند. در چند سال گذشته آغاز دوباره عملیات اجرایی این پروژه یکی از مهم ترین مطالبات مردم بود که از طریق شورایاران به مدیریت شهری منتقل شد و سرانجام چرخ های این پروژه فرامنطقه ای به چرخش درآمد. مجموعه فرهنگی رازی از معدود پروژه های نسبتاً بزرگ مقیاسی است که در مجاورت یکی از بناهای ارزشمند تاریخی شهرری و پایتخت در حال ساخت است و افتتاح آن موجب ارتقای زیرساخت های فرهنگی شهر باستانی ری خواهد شد. این مجموعه دارای بام سبز، موزه ری، سایت آثار کاوش شده میراث فرهنگی، باغ میانی، صحنه نمایش محلی، مجموعه رستوران ها و قهوه خانه ها، کتابخانه و کارگاه های آموزشی، سالن سینما و همایش، صحنه و سالن تئاتر و... است. مجموعه فرهنگی رازی در زمینی به مساحت 41 هزار و 500 مترمربع و زیربنای 31هزار و 500مترمربع توسط سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران در حال ساخت است. شورایاران منطقه آغاز دوباره عملیات عمرانی این پروژه و افزایش پیشرفت فیزیکی آن از 15 درصد به 90 درصد را حاصل پیگیری های خود می دانند.

  • جمع آوری قبرستان کمپرسورها

در چند سال گذشته عده ای بی مبالات با ایجاد قبرستان کمپرسورها و ماشین های سنگین، آن هم درست کنار دژ تاریخی رشکان، نه فقط انواع آلودگی های زیست محیطی (آلودگی صوتی، ایجاد گرد و خاک و...) را بر این محله تحمیل کردند بلکه با کنده کاری در کوه رشکان، این اثر تاریخی را در معرض نابودی قرار دادند. مردم و شورایاران محله چشمه علی ـ صفائیه سال ها پیگیر حل این مشکل بودند و اکنون خبرهای خوشی به گوش می رسد. آن طور که شورایاران می گویند قبرستان کمپرسورها در آینده ای نزدیک از این محله جمع آوری خواهد شد.

  • تعطیلی چهارشنبه بازار پردردسر

اهالی محله چشمه علی ـ صفائیه سال ها از وجود روزبازاری که چهارشنبه ها مهمان ناخوانده کوچه ها و خیابان های شلوغ این محله بود گلایه داشتند. افراد غیربومی از محله ها و حتی مناطق و شهرهای خارج از محدوده پایتخت به این محله می آمدند و بساط کسب و کارشان را پهن می کردند و در نتیجه روزهای چهارشنبه زندگی عادی مردم این محله تعطیل می شد. آنها نه فقط باعث شلوغی و ترافیک در این محله می شدند بلکه همیشه این نگرانی وجود داشت که در صورت بروز حادثه ای غیرمترقبه همچون آتش سوزی امکان امداد و نجات وجود نخواهد داشت. جلوگیری از بساط گستری این افراد هم به دلیل مقاومت سفت و سختی که وجود داشت کار آسانی نبود اما سرانجام با همت شهرداری و پیگیری های شورایاران، این رخ داد و آرامش به محله چشمه علی ـ صفائیه برگشت.

  • پایان بلاتکلیفی 20 ساله

حکایت طرح توسعه و ساماندهی اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع) قصه امروز و دیروز نیست. حدود 20 سال قبل عملیات اجرایی طرحی آغاز شد که نام آن را توسعه و ساماندهی اطراف حرم گذاشتند. براساس این طرح باید وزارت مسکن و شهرسازی با همکاری شهرداری منطقه 20 و آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) خانه های فرسوده و قدیمی را تملک و به جای آن ضمن توسعه حرم، برخی سرانه های شهری را در اطراف آنها ایجاد می کردند، اما این طرح هم به سرنوشت بسیاری از طرح های عمرانی و توسعه ای دیگر دچار شد و به دلیل کمبود اعتبار، جمع زیادی از اهالی هاشم آباد و نفرآباد در برزخ بلاتکلیفی گرفتار شدند. این مشکل جزء اولویت های نخست شورایاران و اهالی این محله ها بود تا اینکه سرانجام با اختصاص اعتبار، بخش قابل توجهی از املاک معارض تملک و بخشی از اهالی از بلاتکلیفی رهایی یافتند.

  • خروج قلعه دولت آباد از بن بست

قلعه دولت آباد بخشی قدیمی از محله ای به همین نام است که بافت فرسوده و نفوذناپذیر بودن معابرش همیشه دغدغه ای جدی برای مردم ساکن در این قلعه محسوب می شده است. 2 سال قبل با پیگیری شورایاران و اهالی محله و همچنین تعامل خوب شهرداری، کوچه های قلعه از حالت بن بست خارج و بخشی از خواسته های اهالی در زمینه بهبود کیفیت زندگی ساکنان قلعه دولت آباد محقق شد.

  • تعریض خیابان حنیفه زاده

خیابان شهید حنیفه زاده از اصلی ترین معابر محله جوانمردقصاب است، اما به دلیل وجود یک ملک معارض، آن هم درست وسط این خیابان، اهالی سال ها قادر به استفاده بهینه از این معبر نبودند. کندی تردد و گاه ترافیک در این خیابان، همیشه یکی از گله مندی های اهالی این محله و خیابان بود. این مشکل از 18 سال قبل یعنی از زمانی که نخستین گروه شورایاری به صورت آزمایشی در محله جوانمرد قصاب تشکیل شد، در دستورکار این گروه مردم نهاد قرار گرفت و در نهایت بعد از 18 سال پیگیری، سرانجام با توافق بین مالک و شهرداری، این ملک تملک و تخریب شد. اکنون این خیابان به طور کامل تعریض شده و دیگر از ترافیک سال های گذشته در آن خبری نیست.

  • خروج خیابان کمیل شمالی از بن بست

    از حدود 30 سال قبل در خیابان کمیل شمالی 43 پلاک در طرح تعریض این خیابان قرار گرفت، اما به دلیل کمبود اعتبار، اجرایی شدن این طرح سال ها به طول انجامید. در تمام این مدت مالکان این خانه ها نه اجازه ساخت وساز داشتند و نه می توانستند خانه های خود را بفروشند. این طرح چنان طولانی شد که در نهایت با ساخت بلوار شهید دستواره، دیگر نیازی به تعریض خیابان کمیل شمالی نبود، با این حال خانه ها همچنان در طرح بود و مالکان در مشقت تا اینکه شورایاران با دعوت از اعضای شورای اسلامی شهر تهران از جمله حسن خلیل آبادی و زهرا نژادبهرام، در نهایت پیروز شدند این محدوده را از طرح خارج کنند و این پایانی بود برای 30 سال بلاتکلیفی.

    تسهیل تردد در بلوار امام حسین(ع)

    پروژه تعریض بلوار امام حسین(ع) و ایجاد راستا پیاده رو در دوطرف خیابان، از مهم ترین پروژه های عمرانی و چندین ساله منطقه 20 است که در واپسین ماه های سال گذشته با آزادسازی یکی از املاک معارض، بخشی از این معبر به طول 174 مترمربع و مساحت 1500 مترمربع تعریض شد. با پایان عملیات عمرانی این بخش از طرح، گره ترافیکی محور امام حسین(ع) در مقابل دور برگردان رفع و تردد خودروها تسهیل شد، محور امام حسین(ع) به طول تقریبی یک کیلومتر و عرض 45 متر یکی از معابر مهم منطقه است که گره ترافیکی آن از مدت ها قبل جزو گلایه های اهالی و شورایاران محله دیلمان بود. با توجه به اینکه ملک معارض موجب انسداد بخشی از راستا پیاده رو شده بود، شهروندان برای تردد در این محدوده از راستا سواره رو استفاده می کردند و آزادسازی این بخش موجب رفع این مشکل چندین ساله شد.

  • گره کوری که باز شد

    سه راه تقی آباد(جاده ورامین ـ تقاطع جاده امین آباد) سالیان سال با مشکل ترافیک سنگین روبرو بود. این مشکل تا آنجا دردسرساز شده بود که هر روز صدها تن از رانندگانی که از ورامین و شهرهای اطراف یا برعکس قصد آمدن به ری را داشتند، در ترافیک این نقطه گیر می افتادند. راه های متعددی برای حل این مشکل آزمایش شد تا در نهایت با استفاده از پیشنهاد شورایاران و نظرات کارشناسی، مدیریت شهری به این نتیجه رسید که در این نقطه با ساخت یک تقاطع غیرهمسطح به ترافیک آن برای همیشه پایان دهد. این طرح اجرایی شد و امروز اهالی روستاهای اطراف از جمله عباس آباد، علائین، تقی آباد و... دیگر به مسئله ای به نام گره ترافیکی در سه راه تقی آباد ندارند.

  • 76 زمین چمن مصنوعی داریم

منطقه ما با 76 زمین چمن مصنوعی از نظر توسعه این گونه از فضاهای ورزشی سرآمد مناطق تهران است. ایجاد زمین های چمن مصنوعی با هدف توسعه فضاهای ورزشی و بسترسازی برای ورزش شهروندی در محله های مختلف عملیاتی می شود. جالب است که ساخت زمین های چمن مصنوعی همیشه جزو مطالبات اصلی تقریباً همه شورایاران بوده و هنوز هم شورایاران برخی از محله ها خواستار ایجاد این گونه از فضاهای ورزشی در محله های خود هستند.

  • 7 ایستگاه مترو در یک منطقه

امروزه شهرری با داشتن 4 ایستگاه مترو، یکی از مناطق برخوردار از ناوگان حمل ونقل عمومی محسوب می شود و این درحالی است که اهالی چشم به راه 3 ایستگاه مترو دیگر هم هستند که قرار است در محله های چشمه علی، ابن بابویه و حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ساخته شود. بسیاری از اهالی شهرری توسعه حمل ونقل عمومی را حاصل تعامل خوب مردم و شورایاران با مدیریت شهری می دانند؛ چرا که طبق برنامه قرار بود ایستگاه مترو دولت آباد نقطه پایانی خط 6 مترو باشد، اما مطالبه گری شورایاران، مدیریت شهری را قانع کرد تا 3 ایستگاه دیگر هم به این خط اضافه کند و اکنون اهالی شهرری منتظر بهره برداری از این ایستگاه ها هستند.

  • بهره برداری از بزرگ ترین پایانه و پارک سوار جنوب پایتخت

پایانه و پارک سوار جوانمرد قصاب با 5 هکتار مساحت، بزرگ ترین پایانه جنوب پایتخت و یکی از پروژه های مهم و فرامنطقه ای است. با بهره برداری کامل از این پروژه، شهروندان منطقه به ویژه محله جوانمرد قصاب به وسایل حمل ونقل متفاوت از جمله تاکسی و اتوبوس تندرو دسترسی پیدا می کنند. پایانه و پارک سوار جوانمردقصاب با ظرفیت 16 دستگاه اتوبوس تندرو، 60 اتوبوس، 40 دستگاه تاکسی و 570 واحد پارکینگ آماده بهره برداری است. روزانه بیش از 25 هزار نفر از ایستگاه جوانمرد قصاب در حال تردد هستند. ایجاد این پایانه از مدت ها قبل جزو مطالبات شهروندان بوده و شورایاران محله پیگیر آن بودند.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33168

به "محله ها چطور آباد شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محله ها چطور آباد شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید