غلامی: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه ها ایجاد گردد

به گزارش مجله سرگرمی، وزیر علوم تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همه دانشگاه ها امروز باید به فناوری روز جهان مجهز شده و ماموریتی که به آنها داده شده را به خوبی انجام دهند گفت: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه ها ایجاد گردد.

غلامی: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه ها ایجاد گردد

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم پاسداشت مقام معلم که صبح امروز در دانشگاه پیغام نور برگزار گردید، گفت: دانشگاه پیغام نور با توجه به تاریخچه آن برای کسانی است که در حین اشتغال بتوانند به ادامه تحصیل بپردازند.

وی افزود: بعد از انقلاب در سال 68 ماموریت این دانشگاه، آموزش نیمه حضوری و آموزش مجازی بود که امروز نیز باید این دانشگاه در محور برنامه ریزی که به آن ابلاغ شده است، بپردازد. در واقع با توجه به اینکه همه دانشگاه های دنیا در حال تحول هستند باید در دانشگاه های کشور خودمان نیز تغییر روش انجام گردد، به طوری که از نگاه من دانشگاه های ما احتیاج به تجدید نظر بر اساس آخرین فناوری های روز دنیا دارند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری افزود: اینکه دانشگاه ها هر کدام برای خود برنامه ای را ترسیم می نمایند، خوب است اما باید به این نکته توجه داشته باشند که این برنامه ها مقطعی بوده و باید بر اساس توسعه، فناوری تغییر کند و همچنین باید برنامه های دانشگاه ها قابلیت ارتقا داشته باشند.

غلامی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه ها ایجاد گردد، گفت:در امسال وزارت علوم دانشگاه ها را در برنامه خاص ماموریت محور قرار می دهد. البته با در نظر دریافت اینکه در طول زمان احتیاجهای کشور در آن دیده شده است. به طور مثال باید بگویم در 20 سال اول بعد از انقلاب تمام بدنه اجرایی کشور با فارغ التحصیلان داخلی پر شد.این در حالی است که در رشته های مختلف مثل پزشکی و مهندسی قبل از انقلاب ما مجبور بودیم کارشناس را از کشور خارجی جذب کنیم.

وی ادامه داد: در امسال تمام تاکید من بر این است که همه دانشگاه ها باید به روز کار نمایند تا نیروها با فناوری روز آشنا شوند و بتوانند کار و ماموریت جدیدی که به دانشگاه ها داده می گردد به خوبی انجام دهند.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به الکترونیکی شدن آزمون دانشگاه ها، تاکید نمود: آموزش مجازی انحصار دانشگاه پیغام نور نیست.از آنجا که در کشور ما تعداد قابل توجهی دانشجو به وسیله مراکز الکترونیکی تحصیل می نمایند باید به مرور زمان دانشگاه های ما آزمون های خود را الکترونیکی نمایند.

غلامی با اشاره به اینکه دو دانشگاه در کشور ماموریت متفاوتی در آموزش عالی دارند، گفت:دانشگاه پیغام نور برای شاغلین امکان تحصیل را ایجاد می نماید و دانشگاه جامع علمی کاربردی باید در کنار مشاغل مختلف ایجاد شده و افراد را به صورت تئوری تبدیل به متخصصان داخلی کند. در واقع دانشگاه علمی کاربردی باید در زمینه های مالی نه تنها به علم روز مجهز باشد بلکه در زمینه های مالی تاثیر مستقیم بر روی فراوری نمایندگان بگذارد.

وی افزود: در دوره ای دانشگاه های ما با کاهش جمعیت روبرو بودند که اکنون در این رابطه ما کوشش می کنیم از ظرفیت خالی این دانشگاه ها برای تامین احتیاجهای مختلف استفاده کنیم، مهمترین بهره وری ما از دانشگاه ها توسعه فناوری برحسب رشته و توان مهارت نیروهای موجود در هر دانشگاه است.

وزیر علوم تحقیقات و فناوری ادامه داد: من معتقدم در همه بخش های دولتی به خصوص وزارت علوم احتیاج به برنامه ریزی برای صرفه جویی داریم به طوری که از هر وسیله و مکانی به نحو احسن استفاده گردد.

غلامی گفت: وابستگی به درآمد نفتی، فرهنگ مصرفی را رقم زده بود اما امروز برای جدا شدن از این موضوع فرصت خوبی است که در دانشگاه ها اندیشیده گردد. در واقع باید دانشگاه ها به این موضوع بپردازند که چگونه کشور را در شرایط مالی حساس اداره کنیم.

وی در خاتمه گفت: باید امیدوارانه و با برنامه به آینده کشور نگاه گردد زیرا چشم همه مردم به اندیشمندان و دانشگاهیان است. من معتقدم با کوشش و راهکارهای دانشگاهیان آینده خوبی خواهیم داشت.این در حالی است که تا جایی که امکان دارد باید در مسائل مختلف کارها را به دانشگاه ها واگذار کنیم تا راستا پشتیبانی بیشتری برای حمایت فراهم گردد.

انتهای پیغام/

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 22099

به "غلامی: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه ها ایجاد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غلامی: در شرایط فعلی کشور باید تحول عظیمی در دانشگاه ها ایجاد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید