سفر هوایی و افزایش امنیت مسافران در سفر با هواپیما

به گزارش مجله سرگرمی، در کلیه سفرهای هوایی تمهیداتی وجود دارند که ایرلاین ها و کادر پرواز برای امنیت و راحتی هرچه بیشتر مسافران در سفر با هواپیما انجام می دهند.

سفر هوایی و افزایش امنیت مسافران در سفر با هواپیما

در جهانی امروز سفر صندلی بسیار مهمی دارد و تعداد قابل توجهی از این سفرها به وسیله حمل و نقل هوایی صورت می گیرد؛ از این جهت کیفیت، خدمات مربوط به ایرلاین ها، فرودگاه ها و سوانح مختلفی که در این صنعت رخ می دهند، با حساسیت زیادی رصد می شوند.

وقتی اتفاقاتی نظیر نقص فنی موتور رخ می دهد، ترس و وحشت زیادی ایجاد می نماید که هر لحظه ابعاد وسیع تری پیدا می نماید. بیایید خود را جای مسافرانی بگذاریم که احتمال سقوط هواپیمایشان را می دهند! افرادی که به شدت ترسیده و نگرانی از سر و رویشان می بارد!

بعد از اتفاقاتی از این دست، حداقل تا مدتی اعتماد به حمل و نقل هوایی خدشه دار شده و مردم جرات نمی نمایند که سوار هواپیماها شوند، در حقیقت جلب اعتماد مسافران بسیار سخت، ولی از دست دادن آن بسیار آسان است؛ از این جهت کادر پروازی شامل خلبان و مهمانداران وظیفه خطیری در حین شرایط سخت و بحرانی پرواز دارند.

کادر پروازی در تمام جهان، آموزش های مناسب و استانداردی می بینند که آن ها را برای شرایط مشابه آموزش داده و آماده می نمایند و آنچه قبلا رخ داده، تبدیل به تجربیاتی می گردد که در رویدادهای مشابه آینده، الهام بخش و مایه نجات خواهد بود؛

همه این ها در کنار پیشرفت تکنولوژی و کنترل و نظارت هرچه بیشتر، باعث می گردد که امنیت پروازهایی که انجام می شوند، روز به روز بالاتر رود، هرچه که باشد دست اندرکاران و غول های صنعت حمل و نقل هوایی به خوبی فهمیده اند که اساس حیات و رونق این صنعت تضمین امنیت در بالاترین حدممکن است و اگر این حس امنیت در نتیجه سوانح هوایی از بین برود، هرآنچه به سختی به دست آمده، به آسانی از دست می رود!

کاپیتان تامی جو، یکی از نخستین و نامدارترین خلبانان زن هواپیماهای جنگی در ارتش آمریکا است که صحبت های شنیدنی بسیاری دارد و زوایا و ابعاد دیگری از مقوله پرواز را برای ما روشن می نماید: ببینید! خطوط هوایی وقت زیادی صرف می نمایند که کنترل انسانی و قدرت مدیریت در شرایط بحرانی و سخت پروازی را افزایش دهند. آن ها انرژی بسیاری صرف آن می نمایند که مطمئن شوند کادر پروازی آن ها، به خصوص خلبان می تواند در شرایط سخت پیش بینی نشده کنترل بحران را به دست گرفته و اقدامات لازم را انجام دهد.

در ادامه فیلمی از مکالمه اضطراری وی را که خلبان هواپیمایی جنوب غربی آمریکا (Southwest) نیز است، با برج مراقبت مشاهده می کنید. یکی از موتورهای هواپیما دچار مشکل شده بود، اما خوشبختانه به خیر گذشت و با یاری برج مراقبت هواپیما به سلامت به زمین نشست.

دانلود ویدیو

با همه این ها سفر هوایی آنقدری که به نظر می رسد نیز ناایمن نیست. در حقیقت اگر بخواهید یه همه جزئیات دقت کنید، احتمالا حتی خانه هم جای امنی نخواهد بود! از این جهت سفر با هواپیما از بسیاری از فعالیت های ما در زندگی مثلا رانندگی، امنیت بیشتری دارد.

سخت گیری ها و نظارت های قانونی سفت و سختی که به لحاظ قانونی در صنعت هوایی وجود دارد، نوعی سوپاپ اطمینان ایجاد می نماید تا بسیاری از مسائل قبل از صدور مجوز پرواز برای هواپیما معین شده و از وقوع حوادث تلخ جلوگیری گردد؛ ایرلاین ها نیز به دلیل نگرانی از دست رفتن وجه شان در صورت بروز یک اتفاق ناگوار، خود از این نظارت های سخت گیرانه استقبال می نمایند.

به هر حال پس از آنکه مجوز پرواز صادر شد، ما با مسافرانی سروکار داریم که در صورت روبرو شدن با یک شرایط غیرمترقبه در آسمان، بیش از هر چیز به لحاظ روانی آسیب پذیر و منفعل خواهند بود، تمام دستورالعمل های ایمنی که مهمانداران قبل از آغاز پرواز با حرکاتی پانتومیم وار به مسافران آموزش می دهند، در جهت پیشگیری از این اتفاق است؛

مثلا به مسافران یاد می دهند که چطور در صورت افت فشار ناگهانی هوای موجود در کابین و در نتیجه کاهش میزان تراکم و اکسیژن آن که مانند شرایط تنفس در ارتفاعات کوهستان است، ماسک اکسیژن را از محل مخصوص برداشته و بر بینی و دهان خود بگذارند.

نکته مهم در اینجا جزئیات و اطمینان از توجیه مسافران است، برای نمونه، اگر در این مورد مسافر صرفا ماسک را روی دهان خود بگذارد، آن هم در شرایطی که همه به طور طبیعی دستپاچه می شوند، ممکن است اتفاقی بدی برای وی بیفتد، بدون اینکه هواپیما دچار مشکل جدی شده باشد! از این جهت رعایت دقیق نکات ایمنی بسیار مهم است و بی توجهی به آن عواقب بدی به دنبال دارد.

در چند سال گذشته، سبک ها و استانداردهایی برای نشان دادن نکات ایمنی برای مسافران در دستور کار قانون گذاران صنعت هوایی قرار گرفته که ایرلاین ها را مجبور می نماید با تقویت جنبه نمایشی و سرگرم نماینده تر کردن آن، جلب توجه بیشتری برای انتقال این نکات صورت گیرد. همچنین، ویدئوهایی در نمایشگرهای هواپیما برای مسافران پخش می گردد تا حتی اگر آن ها به درستی متوجه معنای حرکت مهمانداران نشدند، به وسیله این ویدئوها توجیه و فهم کامل برای آن ها ممکن گردد.

اغلب مهیا کردن همه شرایطی که برای تامین امنیت و توجیه مسافران ضروری است، به قیمت تحمیل فشار روانی زیادی به کادر پروازی هواپیما تمام می گردد. افردای که در این صنعت کار می نمایند، چه کادر پروازی هواپیما و چه حتی خبرنگاران این عرصه، معمولا افراد خندان و ریلکسی محسوب نمی شوند و این به دلیل فشارها و حساسیت هایی است که مسئولیت سنگین آن ها و تامین امنیت مسافران ایجاب می نماید؛ همین قضیه ماسک را به خاطر بیاورید! چه کسی باید جوابگو باشد اگر برای مسافر به علت استفاده نادرست از ماسک مسئله ای پیش بیاید؟

کوشش های زیادی از طرف دانشمندان علوم رفتاری صورت می گیرد تا راه های آسان تری در انتقال و فهم پیغام پدید آورند، تکنولوژی هم به آن ها یاری می نماید؛ ابزارهای تکنولوژیکی که انتقال و درک سمعی-بصری پیغام را تسهیل می نمایند، در حال توسعه هستند یا در این مورد به خصوص مثلا بازطراحی ماسک می تواند به شکلی انجام گردد که به طور خودبه خودی در قسمت موردنظر دهان و بینی قرار گیرد.

با این حال این اگر هوایی سفر می کنید، جای نگرانی وجود ندارد. فقط موارد ایمنی که به شکل مکتوب یا نمایشی بر آن تاکید می گردد را رعایت و در صورت بروز هر اتفاقی تا سرحد ممکن خونسردی خود را حفظ و با کادر پروازی همکاری کنید؛ حتی بد نیست اگر سوالی ذهن شما را مشغول نموده، پیش از سفر آن را در اینترنت جستجو و اقدامات لازم را تمرین کنید.

اگر به دنبال خرید بلیط هواپیما هستید، می توانید به وسیله موتور جستجوی پرواز خبرنگاران، بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده های معتبر خریداری کنید.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 31394

به "سفر هوایی و افزایش امنیت مسافران در سفر با هواپیما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر هوایی و افزایش امنیت مسافران در سفر با هواپیما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید