راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران از یکشنبه آینده

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران به نقل از شرکت بورس تهران، علی صحرایی با اشاره به نقش مهم ابزارهای مشتقه در پوشش ریسک و پاسخ به سلایق متنوع سرمایه گذاران و فعالان بازار در سال های اخیر گفت: قراردادهای آتی سبد سهام یکی از ابزارهای مشتقه است که از روز یکشنبه هفته آینده 25 آذر 1397 در بورس اوراق بهادار تهران راه اندازی می گردد.

راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران از یکشنبه آینده

وی به تایید قرارداد آتی سبد سهام توسط کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار اشاره نمود و گفت: این ابزار در بازارهای جهانی در قالب قراردادهای آتی شاخص معامله می گردد ولی به دلیل عدم وجود امکان تحویل فیزیکی برای شاخص، آتی سبد سهام با اخذ تأییدیه از کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار جایگزین آتی شاخص شده است، به طوری که ترکیب، تغییرات و بازدهی شاخص و سبد سهام مشابه یکدیگر است.

مدیرعامل شرکت بورس تهران به بیان مزایای قراداد آتی سبد سهام پرداخت و خاطر نشان کرد: قرارداد آتی سبد سهام علاوه بر دارا بودن تمامی مزایای یک قرارداد آتی استاندارد از جمله خاصیت اهرمی، امکان کسب سود از نوسانات مثبت و منفی قیمت دارایی پایه، شفافیت قیمت و استاندارد بودن قراردادها، تضمین معاملات توسط اتاق پایاپای و تنوع بخشی به سبد سرمایه گذاری، امکان بهره مندی از مزایای خرید و فروش شاخص های بورسی را نیز برای سرمایه گذاران فراهم می نماید.

وی توضیح داد: سرمایه گذاران بدون احتیاج به تحلیل تک ­تک سهام بورسی، می توانند با تحلیل شرایط کلان اقتصاد و یا داده های مربوط به صنایع مختلف، نسبت به خرید و فروش در بازار آتی سبد سهام اقدام نمایند، به طوری که بازدهی سرمایه گذاران معادل بازدهی شاخص مربوطه گردد.

صحرایی با بیان اینکه مدیران پرتفوی می توانند با خرید یا فروش قرارداد آتی سبد سهام متناظر با پورتفوی خود، نسبت به پوشش ریسک اقدام نمایند، یادآور شد: صندوق های سرمایه گذاری نیز می توانند در چارچوب شرایطی که سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام می نماید، امکان فعالیت داشته و با استراتژی های خود، از مزایای پوشش ریسک این ابزار استفاده نمایند.

وی اضافه نمود: بورس تهران مطابق سیاست های هیأت مدیره جدید، بانگرش توسعه ای و راه اندازی ابزار های جدید مطابق احتیاجهای فعالان و سرمایه گذاران با تجمیع و بازنگری دستورالعمل معاملات قراردادهای آتی، اقدام به یکپارچه سازی فرآیندهای اجرایی و معاملاتی انواع مختلف این قراردادها از جمله آتی تک سهم و آتی سبد سهام نموده است. بدین صورت زمینه آغاز به کار بازار قراردادهای آتی سبد سهام و انجام معاملات این ابزار با مشارکت شرکتهای مدیریت فن آوری بورس تهران، سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و نیز شرکت های نرم افزاری ارائه دهنده خدمات برخط(OMS) ها فراهم گردد.

صحرایی بر آشنایی و آموزش فعالان بازار و سرمایه گذاران با این قراردادها تاکید نمود و گفت: بورس تهران در راستای آشنایی فعالان و سرمایه گذاران با این قراردادها، اقداماتی از جمله تهیه کتابچه و فیلم های آموزشی، برگزاری دوره های مختلف برای گروه های سرمایه گذاران، کارگزاران، اصحاب رسانه و سایر نهادهای مالی نیز انجام داده است. به علاوه سایت بورس تهران به عنوان تنها مرجع رسمی ارائه اطلاعات قراردادهای آتی، به روز شده و فعالان بازار می توانند تمامی اطلاعات مورداحتیاج خود را از آن دریافت نمایند.

وی در سرانجام ابراز امیدواری کرد که سرمایه گذاران و فعالان بازار با حضور خود از مزایای این ابزار بهره مند شده و به رونق بازار مشتقه در بورس اوراق بهادار تهران یاری نمایند.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 8051

به "راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران از یکشنبه آینده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی قراردادهای آتی سبد سهام در بورس تهران از یکشنبه آینده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید