دوره آموزشی صنعتی کاربرد فناوری نانو در 5 حوزه برگزار شد

به گزارش مجله سرگرمی، دوره آموزشی صنعتی کاربرد های فناوری نانو در حوزه عمران و ساختمان، کاشی های آنتی باکتریال، لوله های UPVC ساختمانی، کفپوش های ساختمانی و بیمارستانی، بتن سبک سازه ای برگزار گشت.

دوره آموزشی صنعتی کاربرد فناوری نانو در 5 حوزه برگزار شد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران دوره آموزشی صنعتی کاربرد های فناوری نانو در حوزه عمران و ساختمان، کاشی های آنتی باکتریال، لوله های UPVC ساختمانی، کفپوش های ساختمانی و بیمارستانی، بتن سبک سازه ای با رویکردی فناورانه و صنعتی و با حضور محققان و فناوران فعال این حوزه در ستاد ویژه توسعه فناوری نانو برگزار شد.

معرفی توانمندی های فناوری نانو ایران و جهان در حوزه عمران و ساختمان به جامعه صنعتی و دانشگاهی کشور، معرفی محصولات، تجهیزات و شرکت های فناور پیروز در حوزه عمران و ساختمان، معرفی سیاست ها و الگو های حمایتی ستاد نانو، ایجاد بستر شناسایی و رشد فناوران، کارگزاران و مدرسان صنعتی فناوری نانو، تبیین چالش ها و نیاز های صنعتی و پژوهشی مورد نیاز برای حل مسائل صنایع در حوزه عمران و ساختمان و ایجاد بستر تبادل دانش و فناوری بین جامعه دانشگاهی و فناوران و جامعه صنعتی کشور، از اهداف برگزاری این دوره بود.

کاربرد های فناوری نانو در حوزه عمران و ساختمان

در ابتدای این دوره، حامد نیرومند؛ مدیرعامل شرکت اصلاح خاک آسیا، به معرفی مفاهیم و کاربرد های فناوری نانو در حوزه عمران و ساختمان و بیان مثال های کاربردی و تجربی در ایران و جهان پرداخت و ضمن بیان تجارب پیروز کاربرد های فناوری نانو در حوزه عمران، ساختمان و راه سازی و معرفی مصالح مختلف و بتن های مبتی بر فناوری نانو، بر لزوم به کارگیری این فناوری و توجه به فرهنگ سازی مصرف محصولات نانو در حوزه ساختمان و ایجاد ساختمان های سبز و سازگار با محیط زیست تاکید کرد.

نیرومند با اشاره به بخشی از مسائل فعلی بنا های تاریخی کشور، موارد کاربرد فناوری نانو در حوزه حفاظت و نگهداری آثار باستانی و بنا های تاریخی را اعلام کرد و افزود: اشاره به کاربرد های فناوری نانو در بخش های مرتبط با عمران و ساختمان مانند ایجاد خاصیت ضدآب، بتن، فولاد، شیشه، چوب، ساختمان سبز، پوشش های با ضد حریق، پوشش های خود تمیزشونده، لوله و اتصالات، پنجره ها، تصفیه آب و پساب و ساختمان زیست سازگار از دیگر بحث های این ارائه بود.

کاربرد فناوری نانو در کاشی های آنتی باکتریال

در بخش معرفی کاربرد فناوری نانو در کاشی های آنتی باکتریال، مهران سید معصومی؛ مدیرعامل شرکت نانوپیشتاز پارس، ضمن معرفی شرکت و سوابق آن، تولید لعاب آنتی باکتریال بر روی کاشی و سرامیک را به عنوان محصول اصلی شرکت خود معرفی کرد و اصول علمی عملکرد محصول شرکت خود را بیان داشت.

وی ادامه داد: این محصول ضمن زیست سازگار بودن، قابلیت ایجاد خاصیت آنتی باکتریال دائمی را برای کاربرد در دیواره ها و خاصیت موقت با مدت زمان مشخص براساس میزان تردد برای کاربرد در کفپوش ها، دارا است.

سید معصومی در ادامه به ذکر نمونه هایی از تجربیات پیروز و کابرد های این محصول به ویژه در بیمارستان ها، مراکز درمانی، اتاق های عمل، استخرها، آشپزخانه ها، رستوران ها و مراکز تولیدی صنایع غذایی پرداخت و یاد آور شد: برتری این کاشی ها بر مواد ضدعفونی کننده متداول علاوه بر کاهش هزینه، کاهش زحمت ضدعفونی کردن مرتب و ایجاد محیط دائمی آنتی باکتریال، مقابله با قوی ترین میکروب ها و ممانعت از مقاوم سازی میکروب ها در اثر روبرو با مواد ضدعفونی کننده مختلف نیز است.

مدیرعامل شرکت نانوپیشتاز پارس با بیان اینکه این محصول ضمانت نامه پنج ساله بیمه ایران را نیز دارا است؛ اظهار کرد: عدم آگاهی از توانمندی های دانش بنیان موجود باعث شده است که بسیاری از ظرفیت های کاربرد این محصولات مبتنی بر فناوری نانو تا به امروز مغفول مانده باشد که نیازمند فرهنگ سازی بیش از پیش مصرف این محصولات است.

کاربرد فناوری نانو در لوله های UPVC ساختمانی

در بخش دیگر این دوره، کاربرد فناوری نانو در لوله های UPVC ساختمانی، توسط غفاری؛ مدیر بازرگانی شرکت گلسار پلیمر پاد، ارائه شد. غفاری پس از معرفی شرکت و سوابق آن، محصول اصلی شرکت را لوله و اتصالات یو پی وی سی معرفی کرد که در گلپایگان تولید می شود. این نوع لوله ها در انتقال آب و فاضلاب در روی کار و همچنین زیر کار استفاده می شوند.

مدیر بازرگانی شرکت گلسار پلیمر پاد ادامه داد: به زودی لوله های انتقال کابل برای نصب در زیر خاک نیز توسط شرکت تولید خواهد شد. بالا بودن مقاومت به ضربه و مقاومت به مواد شیمیایی از مزایای این محصول نانویی در مقایسه با نمونه های مشابه معمولی است.

کاربرد فناوری نانو در کفپوش های ساختمانی و بیمارستانی

معرفی کاربرد فناوری نانو در کفپوش های ساختمانی و بیمارستانی، توسط محمد رونق باغبانی؛ مدیر بازرگانی شرکت بسپار سازان ایرانیان، صورت گرفت. وی ضمن معرفی شرکت در خصوص سوابق آن گفت: شرکت فناور فعلی، در ابتدا به صورت دانش بنیان و در قالب شرکت سهامی خاص تاسیس شد و بعد ها با برند بسا پلیمر و شعار کیفیت یکپارچه فعالیت خود را در زمینه طراحی و توسعه پوشش های بر پایه رزین و مواد اولیه گسترش داد.

باغبانی ادامه داد: این شرکت بیشتر با کفپوش ها شناخته می شود چراکه شروع کارشان با کفپوش ها بوده است، اما در ادامه کار خود را به پوشش های رزینی توسعه داده است تا جایی که در طراحی محصولات خود از همفکری و مشورت شرکت های خارجی نیز بهره می گیرد.

وی در خصوص سوابق کاری شرکت به همکاری های اجرا شده با شرکت های مختلفی در حوزه هوایی، غذایی و نفت، گاز و پتروشیمی اشاره کرد و افزود: این شرکت در حال حاضر با برند بسادور (BSADUR) در حوزه کفپوش ها فعالیت می کند و پوشش های تخصصی بر پایه رزین های اپوکسی، پلی یورتان و متیل متاکریلات را تولید می کند. این پوشش ها از آنجا که به صورت سیستمی و لایه به لایه کار می شوند به گونه ای که هر لایه یک ویژگی و علمکرد مجزایی را ارائه می دهد قابلیت استفاده در صنایع و کاربرد های مختلف از قبیل پارکینگ ها، صنایع غذایی و لبنی، انبارها، کارخانه ها، داروسازی ها، بیمارستان ها، صنایع حمل ونقل، صنایع هوایی، اماکن شهری، پل ها، سکوها، بنادر، ادارات و فروشگاه ها، سالن های ورزشی را دارا هستند.

باغبانی توضیح داد: این پوشش ها همچنین امکان محافظت در برابر آب، فرسایش و ترک، خوردگی و گردوخاک، ضربه و سایش، فشار ها و بار های استاتیک، مواد و آسیب های شیمیایی، شرایط مختلف جوی و آب و هوایی، سر خوردن، میکروب ها و آلودگی های بیولوژیکی را دارند.

باغبانی، همچنین تاکید کرد: تمامی محصولات این شرکت بر پایه استاندارد DIN EN 13813 بوده و از قابلیت های ممتازی از قبیل: فناوری نانو، مهندسی سفارشی سازی، فناوری تولید با انتشار کم مواد فرار آلی، عدم استفاده از حلال و نیز استفاده از پلیمر های پایه آب، فناوری مبتنی بر تولید محصول دوستدار محیط زیست بهره مند هستند. همچنین محصولات این شرکت دارای گواهی نامه های مختلف از ستاد توسعه فناوری نانو، پژوهشگاه صنعت نفت، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، موسسه تحقیقات رنگ امیرکبیر و موسسه متالورژی رازی است.

کاربرد فناوری نانو در نانو بتن سبک سازه ای

در آخرین ارائه این دوره، کاربرد فناوری نانو در نانو بتن سبک سازه ای، توسط بهمن حاجی سامی؛ رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی طرح وندیداد، توضیح داده شد. حاجی سامی، ضمن معرفی شرکت و حوزه فعالیت آن، به بیان بتن های سبک سازه ای و فناوری آن پرداخت.

رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی طرح وندیداد، دلیل شکل گیری شرکت را گرد هم آمدن تعدادی از دانشجویان دانشگاه شریف و دانشگاه تهران دانست و اظهارکرد: در ابتدا انجام تحقیقات و خدمات تحقیق و توسعه به صورت محدود و داخل شرکت انجام می شد. با رشد و پیشرفت شرکت، ضمن ارائه خدمات سابق، هم اکنون براساس نیاز های مشتریان کار تحقیق و توسعه و انطباق محصولات صورت می پذیرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت تولیدی نانوبتن های سبک و مقاوم، هدف اصلی شرکت در خلق محصول بتن های سبک را کاهش وزن بتن بدون کاهش خواص آن اعلام کردو توضیح داد: در حال حاضر نانوبتن فوق سبک سازه ای این شرکت با وزن مخصوص 1.35 تا 1.85 تن بر هر مترمکعب و محدوده مقاومت از 200 تا 500 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تولید می شود که علاوه بر کاهش هزینه، کاهش بار مرده و افزایش مقاومت سازه را نیز به همراه دارد. شرکت مهندسی طرح وندیداد، همچنین محصولاتی دیگری از قبیل: بتن سبک غیرسازه ای، بتن با مقاومت بالا، بتن خود متراکم، بتن کیفیت بالا، بتن غلطکی و انواع قطعات پیش ساخته نیز تولید می کند.

وی در پایان اعلام کرد: جدیدترین محصول آن سقف کامپوزیتی پیش ساخته است که از بتن فوق سبک سازه ای تهیه شده است و وزن مخصوص آن بسیار پایین است و مسائل قالب ریزی و بتن ریزی سقف را کاملا برطرف می کند. شرکت مهندسی طرح وندیداد، محصول دیگر این شرکت را بتن خشک سازه ای معرفی کرد که برای اولین بار است در کشور تولید می شود. این محصول، مسائل تولید بتن در محل دیگر و انتقال به محل مصرف را برطرف می کند و از آنجا که در این محصول از قبل کیفیت بتن تنظیم شده است و صرفا در محل کارگاه آب به آن اضافه کرده می شود، لذا کنترل بیشتری بر روی محصول نهایی وجود دارد و به ویژه در بتن ریزی ستون ها با دقت و کیفیت بیشتر بسیار مفید است.

لازم به ذکر است؛ در پایان هر ارائه، مدرسان مدعو به پرسش های حاضران پاسخ دادند و تقاضا های صنعتی متعددی نیز از سوی فعالان صنعتی حاضر به ستاد ارائه شد. شرکت کنندگان در بخش پایانی از نمایشگاه توانمندی های فناوری نانو ایران بازدید و از طرف ستاد، گواهی پایان دوره دریافت کردند.

علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر درباره دوره های آینده با ایمیل [email protected] مکاتبه و یا با شماره های 09190399061 و 02166532679 تماس حاصل کنند.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 67341

به "دوره آموزشی صنعتی کاربرد فناوری نانو در 5 حوزه برگزار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوره آموزشی صنعتی کاربرد فناوری نانو در 5 حوزه برگزار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید