خوراکی های شیرازی جاذبه خوشمزه گردشگری، از فالوده تا کلم پلو

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران - گروه استان ها: یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار ایرانی ها و حتی گردشگران خارجی شهر راز، شیراز است. شهر شیراز دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است که غذاها و خوراکی های محلی اش هم بخش جدایی ناپذیر سفر به این شهر است.

خوراکی های شیرازی جاذبه خوشمزه گردشگری، از فالوده تا کلم پلو

کلم پلو و فالوده شیرازی از جمله خوراکی های هستند که کمتر کسی پیدا می گردد که تاکنون طعم آن را نچشیده باشد. کوفته سبزی، دمپختک شیرازی، کوفته هلوی شیرازی، هویج پلو، آب پیازک یا اشکنه شیرازی، شیرازی پلو، رب پلو، لوبیاپلو، یخنی نخود، قورمه به، شکرپلو، دوپیازه آلوی شیرازی، قنبر پلو و کلم پلو را می توان به عنوان غذای های معروف شیراز نام می برد.

نان یوخه، نان شیرین، نان قندی و رنگینک از شیرینی های معروف شهر شیراز است.

در شهر شیراز عرقیات به خصوص عرق و شربت بهار نارنج، محمدی دارای صندلی خاص و ویژه است.

آش سبزی، انار، رشته، الوک، آش ماست و آش دوغ از جمله آش ها معروف شهر شیراز و ترشی بنه، بادمجان گردو، گلک و کلم ترشی جز ترشی های معروف این شهربه حساب می آیند.

کلم پلو به عنوان یکی از غذاهای محلی شیراز که مردم سراسر ایران آن را شناخته و طبخ می نمایند.این غذا از کلم قمری، برنج، پیاز، گوشت چرخ نموده، آرد نخودچی و سبزی (شوید، تره، ریحان و ترخون) پخته می گردد، شیرازی ها این غذا را با ماست و سبزی خوردن مصرف می نمایند.

مردم شیراز با توجه به اقلیم منطقه خود، غذاهای شیرین زیادی را مصرف می نمایند. دوپیازه آلوی شیرازی یکی دیگر از غذای های معروف شهر گل و بلبل است، = که از سیب زمینی، پیاز داغ، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی و ادویه تهیه می گردد.

شکرپلو هم از جمله غذاهای خوشمزه ی شیرازی است و کسانی که به غذاهای شیرین علاقه دارند، می توانند در شیراز از این غذا بچشند. در این غذا از برنج، شکر، زعفران و مغز پسته و بادام و خلال پوست نارنگی استفاده می گردد.

قورمه به نیز یکی دیگر از غذاهای بسیار خوشمزه شیرازی ها معرفی می گردد. در قورمه از گوشت، به، شکر، زعفران، پیاز و ادویه استفاده می نمایند.

یخنی نخود که به عنوان غذای منتسب شیراز شناخته می گردد، از گوشت، نخود، سیب زمینی، پیاز، نمک و زردچوبه تهیه شده.

لوبیاپلو از غذاهای اصیل و محلی شیراز است، لوبیا پلو که در غلب شهرهای ایرا به لوبیا سبز پخته می گردد ام در شیراز این غذا با لوبیا چشم بلبلی طبخ شده، برای تهیه این غذای شیراز از برنج، لوبیا چشم بلبلی، شوید، زعفران، داریچن و نمک و فلفل به همراه گوشت مرغ یا گوشت چرخ نموده استفاده می گردد.

رب پلو یکی دیگر از غذاهای معروف شهر شیراز است که بدون احتیاج به گوشت تهیه شده، در این غذا از برنج، رب انار، گردو، کشمش، شکر و پیاز استفاده می گردد که در شیراز این غذا به همراه سالاد شیرازی یا سبزی خوردن سرو می گردد.

شیرازی پلو جزو آن دسته از غذاهای شیرازی به حساب می آید که کمتر کسی پیدا می گردد که آن را دوست نداشته باشد، برای تهیه شیرازی پلو از برنج، مرغ، بادمجان، زعفران دم نموده، ماست، زرشک و نمک و فلفل استفاده می گردد.

اشکنه جزو غذاهایی است که در اکثر نقاط کشور تهیه شده اما طبخ آن در شیراز متفاوت از جاهای دیگر است، آب پیازک یا اشنکه شیرازی از جمله غذاهای معروف شهر شیراز بوده که از پیاز، تخم مرغ، شنبلیله، نعناع خشک، نمک و زردچوبه تهیه و سرو می گردد.

هویج پلوی شیرازی از جمله غذاهای شیرین و معروف شهر راز به حساب می آید که با برنج، شکر، گوشت چرخ نموده، زعفران، پیاز، دارچین و نمک تهیه می گردد.

کوفته هلو از دیگر غذاهای محلی شیراز است که در جای دیگر نمی توان آن را پیدا کنید.گوشت چرخ نموده، آرد نخودچی، تخم مرغ، پیاز، هویج یا نرگسی مواد اولیه این غذا را تشکیل می دهند.

دمپختک ها انواع مختلفی دارد، اما این غذا در شیراز با عدس و کلم پخته می گردد. برای طبخ این غذا از کلم پیچ، عدس، پیاز، هویج، ترخون، شوید، ریحان، نمک و زردچوبه استفاده می گردد.

کوفته سبزی یکی دیگر از کوفته های محلی شیرازی به حساب می آید که از گوشت چرخ نموده، پیاز، نخود و سبزی تهیه و سرو می گردد.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 16839

به "خوراکی های شیرازی جاذبه خوشمزه گردشگری، از فالوده تا کلم پلو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوراکی های شیرازی جاذبه خوشمزه گردشگری، از فالوده تا کلم پلو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید