توسل به شهرت (Appeal to Celebrity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (22)

به گزارش مجله سرگرمی، تعریف:مغلطه توسل به شهرت موقعی پیش می آید که ادعای شخص به خاطر شهرت زیاد (اصطلاحاً سلبریتی بودنش) پذیرفته گردد، نه کیفیت استدلال های به کار رفته در ادعا.

توسل به شهرت (Appeal to Celebrity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (22)

معادل انگلیسی: Appeal to Celebrity

الگوی منطقی:

سلبریتی 1 می گوید از محصول Y بهره ببرید.

بنابراین باید از محصول Y استفاده کنیم.

مثال 1:

تام کروز تو تلویزیون گفت کره بیلی بوی بهترین کره موجود تو بازاره. تام کروز خیلی باحاله. خصوصاً توی اون صحنه توی ماموریت غیرممکن 4 که یک دستی با دستکش مکنده از ساختمون بالا رفت. بنابراین کره بیلی بوی واقعاً بهترین کره موجود تو بازاره!

شرح: تام کروز شاید خیلی باحال باشد، و شاید قلباً معتقد باشد کره بیلی بوی بهترین کره موجود در بازار است، ولی در زمینه قضاوت مزه کره تام کروز هیچ فرقی با بقیه مردم ندارد. اگر کسی این ادعا را صرفاً به خاطر این که تام کروز آن را گفته بپذیرد، مرتکب مغلطه شده است.

مثال 2:

مایک سیور، شخصیت سیت کام دهه 80 Growing Pains خیلی باحاله. اخیراً بازیگرش دوباره یه مسیحی معتقد شده و کارش شده دفاع از آیین مسیحیت. بنابراین باید به حرفاش ایمان بیارید!

شرح: مایک سیور واقعاً باحال است، ولی آیا کرک کمرون (Kirk Cameron)، بازیگری که نقشش را بازی می نماید هم باحال است؟ حتی اگر کرک باحال ترین انسان کره زمین باشد (شاید باشد، من شخصاً او را نمی شناسم)، نظر او درباره مذهب از نظر من یا شما یا هرکس دیگر که از راه ایمان به حقیقتی شخصی رسیده، مهم تر نیست.

استثنا: برخی مواقع سلبریتی ها پولی هنگفت دریافت می نمایند تا وانمود نمایند به محصولی علاقه دارند. برخی مواقع سلبریتی ها قلباْ به یک محصول علاقه دارند و با میل و علاقه شخصی آن را تبلیغ می نمایند. اگر این محصول در رسیدن سلبریتی به شهرتش نقش داشته باشد، می توان تبلیغ او را دلیلی موجه (ولی ناکافی) برای خریدن آن محصول در نظر گرفت.

مثال: علی با خواندن کتاب های یاری آموزشی قلم چی و شرکت در کلاس هایش پیروز شده رتبه 1 کنکور گردد. او با کمال میل حاضر است در تلویزیون برای قلمچی تبلیغ کند، چون او واقعاً معتقد است پیروزیتش را مدیون قلمچی ست و از صمیم قلب باور دارد بقیه هم می توانند با خواندن کتاب های قلمچی و شرکت در کلاس ها و آزمون هایش رتبه کنکورشان را ارتقا بخشند.

منابع:

Kamins, M. A. (1989). Celebrity and noncelebrity advertising in a two-sided context. Journal of Advertising Research, 29(3), 34-42.

ترجمه ای از:

Logically Fallacious

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 24556

به "توسل به شهرت (Appeal to Celebrity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (22)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسل به شهرت (Appeal to Celebrity) ، مغلطه به زبان آدمیزاد (22)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید