تخریب بافت تاریخی میبد در نطفه خفه شد

به گزارش مجله سرگرمی، اخیرا افرادی در شهر میبد، اقدام به تخریب بافت تاریخی این منطقه کردند و حالا رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اعتراض به این اتفاق حکم توقف تخریب را صادر نموده است.

تخریب بافت تاریخی میبد در نطفه خفه شد

سید مصطفی فاطمی، رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد درباره افرادی که چند روز گذشته به بافت تاریخی میبد آسیب زدند، گفت: هیئت امنای چاه کشاورزی شهر میبد بار دیگر به جان بافت تاریخی این شهر افتادند تا با حفاری داخل این بافت، آب را از چاه کشاورزی شهر به زمین های کشاورزی برسانند.

رئیس میراث فرهنگی یزد اعلام کرد: میبد شهری دارای پیشینه ای چند هزار ساله است که دومین مرکز شهری و تجاری استان یزد محسوب می گردد و به واسطه بافت تاریخی ارزشمند خود از اولین آثاری بوده که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. بافت تاریخی میبد نیز در فهرست آثار قابل ثبت در فهرست آثار جهانی است.

وی ادامه داد: هیئت امنای کشاورزی ادعا داشتند که به خاطر تامین آب برای زمین های کشاورزی، به استفاده از آب قنات که از این منطقه عبور می نماید روی آوردند. آب قنات قبل از اینکه به زمین کشاورزی برسد و کشاورزان از آن استفاده نمایند، از خانه های زیادی عبور می نماید. در این روزهای گرم و کم آبی در استان یزد، کشاورزان در نظر داشتند که با لوله کشی، آب قنات مستقیم به زمین های کشاورزی انتقال یابد.

او اضافه کرد: میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد با لوله کشی آب قنات برای آبرسانی به مزارع کشاورزی به خاطر ضربه زدن و تخریب بافت تاریخی میبد شدیداً مخالف کرد. سازمان میراث فرهنگی تاکید داشت که باید آب قنات که در این جهت و منطقه جریان دارد، مستقیما به داخل خود قنات انتقال یابد نه اینکه لوله کشی گردد. در جهت ارسال آب قنات به زمین های کشاورزی بافت تاریخی وجود دارد که با لوله کشی به این بافت ها آسیب جدی به آن وارد خواهد شد.

فاطمی در مورد مجوز دادن به این افراد برای لوله کشی اظهار کرد: فرمانداری، دستگاه قضایی و ارگان های دیگر در استان یزد به این افراد برای حفاری بافت تاریخی به منظور آبرسانی حکم و مجوز دادند و این افراد با لودر و تراکتور به جان بافت تاریخی افتادند. در این بین بخش دیگری از دیوار بافت تاریخی فرو ریخت.

رئیس میراث فرهنگی استان یزد ادامه داد: با ادامه فعالیت تخریب نمایندگان، یگان حفاظت میراث و گردشگری استان یزد وارد عمل شد تا بیش از این به بافت تاریخی آسیب نرسد.

او اعلام کرد: میراث و گردشگری استان یزد به دادستانی اعتراض کرد و دادستانی استان بلافاصله مجوز برای توقف ادامه فعالیت این افراد که به بافت تاریخی آسیب می رسانند، داد و در این بین چند تن از این افراد سودجو بازداشت شدند.

فاطمی اضافه کرد: روز بعد از این وقایع، این افراد سودجو آغاز به فعالیت دوباره کردند و در مکانی که 10 و 12 سال پیش حفاری نموده بودند و خانه تاریخی نیز محسوب می شد، به کندوکاو پرداختند. با ادامه تخریب و حفاری ها در روز های گذشته در بافت تاریخی میبد، یک سازه معماری تاریخی در زیر خاک کشف شد. دادستانی یزد نیز ساعاتی پس از این اقدام حکم توقف تخریب ها را صادر کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: همگردی
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 33575

به "تخریب بافت تاریخی میبد در نطفه خفه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخریب بافت تاریخی میبد در نطفه خفه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید