به طرح عمران خان بی تفاوت نباشیم

به گزارش مجله سرگرمی، طی ماههای اخیر پای میانجیگران منطقه ای به منازعه ایران و عربستان باز شده و هر روز شاهد رفت و آمد های دیپلماتیک در پایتخت های دو کشور هستیم.

به طرح عمران خان بی تفاوت نباشیم

عادل عبدالمهدی و عمران خان روسای دولت دو کشور عراق و پاکستان حاملان پیام صلح و مذاکره میان دو کشور ایران و عربستان هستند. نکته در اینجاست که این سفرهای دیپلماتیک را چقدر باید جدی گرفت؟ آیا این سفر و پیام های دیپلماتیک تاثیری در کاهش تنش و جهت گفت و گوی طرفین منازعه دارد؟ واقعیت این است که تاکنون شاهد تحولی جدی در مناسبات سیاسی ایران و عربستان نیستیم. مشکل در کجاست؟

ایا میانجی گران از جدیت کافی برخوردار نیستند و یا اینکه این میانجی گران فاقد وزانت و اعتبار لازم برای نزدیک ساختن دو کشور ایران و عربستان هستند. یا موضوع پیچیده ای است که به نتیجه نمی رسند. روابط ایران و عربستان کهنه شده ورود افراد و شخصیت های بزرگ سیاسی هم بعضاً تاثیرگذار نیست. سختی ماموریت میانجی گران در موضوع ایران و عربستان به خاطر عمق اختلافات و سطح واگرایی طرفین به وضوح دیده می شود.

به هر حال ماههاست که گفت و گوهای غیر مستقیم و پیام های سیاسی میان دو کشور ایران و عربستان از سوی رهبران همین کشورهای منطقه رد و بدل می شود.

برای پاسخ به این طیف از سوالها باید به این مساله محوری اشاره کرد که پیش شرط هر گونه گشایش سیاسی، اراده سیاسی و حسن نیت طرفین است. بایستی نخست این اراده در طرفین منازعه وجود داشته باشد که به صورت جدی و هدفمند به دنبال کاهش تنش و عادی سازی روابط باشند. بعد از این مرحله است که طرف میانجی گر می تواند با طرح و سناریوهای مختلف زمینه دوستی و نزدیکی دو کشور را فراهم سازد.

با عطف به این امر باید سفر عمران خان به تهران را به عنوان رئیس دولتی که در عین نزدیکی سیاسی و نظامی با دو کشور عربستان و آمریکا با جمهوری اسلامی ایران هم رابطه مسالمت آمیز و محبت آمیز دارد؛ جدی گرفت. در شرایط کنونی بخشی از مساله امروز ایران و عربستان، آمریکاست. پاکستان به عنوان دولتی که با هر دو کشور عربستان و آمریکا رابطه ویژه سیاسی دارد؛ از ظرفیت بالایی برای تنظیم مناسبات سیاسی میان تهران و ریاض برخوردار است.

در شرایط کنونی دولت پاکستان بیش از هر کشور دیگری می تواند نقش ایذایی آمریکا در بهبود روابط دو کشور ایران و عربستان را کنترل نماید. مطلوب آمریکای ترامپ بر دوری و فاصله گیری هر چه بیشتر تهران و ریاض است تا از این طریق آمریکا بتواند با برجسته سازی تهدید ایران به فروش سلاح بیشتر به عربستان بپردازد.

برای همین نباید نسبت به طرح های پیشنهادی عمران خان بی تفاوت عمل کنیم. نکته مهم دیگر این است ک بخشی از راه چاره صلح منطقه ای، رویکرد خارجی خود ماست. جهت گیری سیاست خارجی و جهت دیپلماسی مان تاثیر متسقیم بر رفتار و عمل عربستان دارد. رهبران سعودی امروز در طیفی از مسائل به خصوص بحران یمن گرفتار آمده و برای خروج از این بحران آماده هر گونه مصالحه ای هستند. در این راستا پیام هایی هم از رهبران این کشور برای مذاکره با انصارالله ارسال شده است. باید از این فضاها برای پیشبرد صلح و مذاکره استفاده کرد و به سهم خود به کاهش تنش ها در منطقه کمک کنیم.

chinaro.ir: چین: سفر به کشور پهناور و باستانی، پکن، شانگهای ،گوانجو و هانگزو

cruisero.ir: کشتی کروز: سفری لوکس و در عین حال مقرون به صرفه به اقیانوس‌ها

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 آذر 1400 بروزرسانی: 17 آذر 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 51983

به "به طرح عمران خان بی تفاوت نباشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به طرح عمران خان بی تفاوت نباشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید